- وقاحت
وقاحت به معنای بیمبالاتی و جرأت در انجام اعمال خلاف شرع و یا خلاف عقل و عرف است. در معنای دیگر؛ وقاحت عدم خویشتنداری در ارتکاب زشتیها (و ناهنجاریها) و عدم خوف از ملامت عاقلان میباشد.
این رذیله اخلاقی نقطه مقابل حیا است. در بیان تفاوت بین حیا، کمرویی و بیحیایی میتوان گفت: فرد باحیا از کار قبیح، شرم میکند، فرد کمرو و خجالتی از کار نیک شرم میکند؛ ولی فرد بیحیا و بیمبالات از حضور ناظران، هیچ شرمی ندارد.
امام علی علیهالسلام در مورد شدت بدی این رذیله میفرماید:
«ریشه هر بدی، بیمبالاتی و وقاحت است.» (1)
در قرآن کریم از عمل فرد بیحیا با واژه «فاحشه» و «فحشاء» یاد میشود. به طور نمونه حقتعالی در آیه 151 از سوره انعام میفرماید:
«وَ لَا تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَن * و نزديك كارهاى زشت نرويد، چه آشكار باشد چه پنهان.»
و نیز در سوره نور، آیه 19 میفرماید:
«إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ * كسانى كه دوست دارند زشتيها در ميان مردم با ايمان شيوع يابد، عذاب دردناكى براى آنان در دنيا و آخرت است.»
اشاعه فحشاء منحصر به اين نيست كه انسان تهمت و دروغ بىاساسى را در مورد زن و مرد با ايمانى نشر دهد، و آنها را به عمل منافى عفت متهم سازد، بلکه يكى از مصاديق آن است، هر گونه نشر فساد و اشاعه زشتيها و قبائح و كمك به توسعه آن را شامل مىشود.
البته كلمه فاحشه يا فحشاء در قرآن مجيد غالباَ در موارد انحرافات جنسى و آلودگيهاى ناموسى به كار رفته، ولى از نظر مفهوم لغوى فحش و فحشاء و فاحشه به معنى هر گونه رفتار و گفتارى است كه زشتى آن بزرگ باشد، و در قرآن مجيد نيز گاهى در همين معنى وسيع استعمال شده است.
- اقسام وقاحت
اعمال وقیحانه دارای انواع گوناگونی است:
- وقاحت در برابر خدا
- وقاحت در برابر رسول خدا و اولیاء دین
- وقاحت در برابر مردم
- وقاحت در برابر خود.
ویژگیهای روانشناختی بیحیایی عبارتاند از:
– گستاخی و بیباکی
– راضی بودن از کار بد
– کوچک شمردن کار بد
– علنیسازی کار بد
– افتخار کردن به کار بد
– اصرار بر گناه و تکرار آن.
- آثار وقاحت و بیحیایی
بیمبالاتی و وقاحت آثار فردی و اجتماعی فراونی به دنبال دارد. از جمله آثار فردی آن لذت نبردن فرد از عبادت؛ و بدنامی اوست.
فرد وقیح با ارتکاب عمل وقیحانه و گستاخانه در جامعه، خود را بیاعتبار میسازد و باعث تنفر و دوری خوبان از خویش میشود و سرانجام به رسوایی میرسد. از این رو بیحیایی باعث لطمه زدن به شخصیت اجتماعی افراد میگردد.
اعمال وقیحانه و اشاعه آن، تبدیل زشتیها (منکرات) به خوبیها (معروف) را در جامعه به دنبال دارد.
بیمبالاتی؛ علاوه بر آثار بد دنیوی، عذاب الهی را در قبر و قیامت نیز به دنبال دارد. حضرت علی علیهالسلام درمورد بغض الهی نسبت به فرد بیحیا فرمودهاند:
«خدای متعال به فرد وَقیح پرجرأت به گناه خشمناک است.» (2)
- راه درمان رذیله اخلاقی وقاحت
از آنجایی که ریشه این صفت بد اخلاقی، جهل، حرص به دنیا، دروغ، و فرومایگی شخصیتی بیان شده است، میتوان برای درمان آن از راه شناسایی احکام و قوانی دینی، عقلی، و اجتماعی اقدام نمود.
یکی از مهمترین راههای درمانی برای این ویژگی بد، تأمّل در مفاسد وقاحت و فواید حیا میباشد.
معاشرت با خوبان و افراد باشخصیت و رعایت انضباط اجتماعی با وضع جریمه و تنبیه برای خود، از دیگر راههای درمانی است.
انتخاب رفیق خوب، مشاور دلسوز و آگاه و استاد با اخلاق، نیز میتواند در تقویت دینباوری فرد مبتلا نقش سازنده داشته باشد.
و در نهایت دوری از مکانهایی که احتمال خدشهدار کردن حیاء فردی در آن زیاد است؛ اعم از مکانهای خلوت یا شلوغ، در حفظ حیا تأثیر دارد.
——-
1- تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 257.
2- تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 187.