- تربت امام حسين و اهل بيت عليهم السلام
تربت؛ در لغت به معناى خاك است و در نزد شيعيان صرفاً به تربت امام حسين عليه السلام اطلاق مىشود. در حديثى وارد شده كه حضرت عيسى عليه السلام، ضمن اخبار از شهادت امام حسين عليه السلام براى حواريون، به حرمتِ تربت ايشان اشاره كرده است. (1)
- رسول گرامى صلى الله عليه و آله
پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
«روزى فرشتهاى بر من وارد شد كه تا آن روز او را نديده بودم، به من گفت:
همانا، اين فرزندت حسين عليه السلام كشته خواهد شد، اگر دوست دارى مقدارى از خاكزمينىكه درآن كشتهمىشود، ببين. آنگاه مقدارى خاك سرخ نشانم داد.» (2) همچنين پيامبر صلى الله عليه و آله روزى مقدارى از خاك كربلا را به امّ سلمه و برخى از يارانش نشان داد و در حالى كه مىبوسيد، مىبوييد و گريه مىكرد، فرمود:
«اين خاك زمينى است كه خون حسين عليه السلام روى آن ريخته خواهد شد.»
- امام على عليه السلام
هنگامىكه امام على عليه السلام با لشكريانش براى جنگ با معاويه، به طرف شام حركت مىكرند، در ميان راه، به سرزمين كربلا رسيدند، اصحاب گفتند: «يا امير المؤمنين، اينجا كربلا است.» امام على عليه السلام فرمود: سرزمين كرب و بلا است. سپس با دست خود محلّى را نشان داد و گفت: «اينجا محلّ ريخته شدن خون آنهاست.» (3) امام در اين سرزمين فرود آمد و همراه لشكر نماز خواند، پس از نماز، مقدارى از تربت آنجا را برداشت و بوييد و فرمود:
«خوشا بر تو اى خاك، همانا گروهى از تو محشور مىشوند كه بدون حساب به بهشت مىروند.» (4)
- امام رضا عليه السلام
ابو بكار نقل مىكند: «مقدارى از خاك سرخ كربلا از بالاى سر امام حسين عليه السلام برداشتم و هنگامىكه نزد امام رضا عليه السلام رفتم آن را به ايشان دادم. امام تربت پاك را در دست گرفت، بوييد و گريست و سپس فرمود: اين تربت جدّ من است.» (5)
- امام صادق عليه السلام
معاوية بن عمار نقل مىكند: «نزد امام كيسهاى زرد رنگ بود كه در آن تربت امام حسين عليه السلام را نگهدارى مىكرد، هنگامىكه وقت نماز مىرسيد، مقدارى از تربت، روى سجادهاش مىريخت و بر آن سجده مىكرد و مىفرمود: «إِنَّ السُّجُودَ عَلَى تُرْبَةِ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام يَخْرِقُ الْحُجُبَ السَّبْعَ». (6) «به راستى سجده بر تربت ابا عبداللَّه عليه السلام حجابهاى هفت آسمان را كنار مىزند.»
- امّ سلمه و نگهدارى تربت
عبداللَّهبن عباس نقل مىكند:
«در منزلم نشسته بودم كه ناگهان صداى دلخراش و بلندى از منزل امّسلمه شنيدم، با اضطراب و ناراختى به طرف منزل امّ سلمه دويدم، در راه ديدم جمعى از زنان و مردان مدينه نيز به طرف منزل امّ سلمه در حركتند، هنگامىكه نزد او رسيديم، از وى پرسيدم: چرا داد و فرياد كردى؟ رويش را به طرف زنان بنىهاشم برگرداند و گفت: يا بنات عبد المطّلب اسعديني و ابكين معي فقد قتل و اللَّه سيدكنّ و سيّد شباب أهل الجنّة قد و اللَّه قتل سبط رسول اللَّه ريحانته الحسين عليه السلام، به او گفتند: امّ المؤمنين! از كجا مىدانى؟ گفت:
رسولاللَّه صلى الله عليه و آله را در خواب ديدم، به من فرمود: حسين و اهل بيتش را كشتند، از خواب پريدم و به تربت امام حسين كه جبرئيل براى پيامبر آورده و او آن را به من داده، گفت: اين تربت را نگهدار، هرگاه از آن خون جارى شود، حسين عليه السلام كشته شده است. نگاه كردم، ديدم خون از آن جارى شده است. ابن عباس مىگويد: در اين هنگام امّ سلمه، تربت را به ما نشان داد و صورتش را با همان خون آغشته كرد.» (7)
- فضيلتها
- برترين خاك
بى شك خاك سرزمين كربلا، يكى از با فضيلتترين خاكهاى روى زمين است.
امام باقر عليه السلام در اين باره مىفرمايد:
«خَلَقَ اللَّهُ كَرْبَلاءَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْكَعْبَةَ بِأَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَلْفَ عَامٍ وَ قَدَّسَهَا وَ بَارَكَ عَلَيْهَا فَمَا زَالَتْ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللَّهُ الْخَلْقَ مُقَدَّسَةً مُبَارَكَةً وَ لا تَزَالُ كَذَلِكَ وَ جَعَلَهَا اللَّهُ أَفْضَلَ الْأَرْضِ فِي الْجَنَّةِ». (8)
- پاكترين خاك
حضرت زينب از امّ ايمن نقل مىكند كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: روزى جبرئيل نزدم آمد و در حالى كه به امام حسين عليه السلام اشاره مىكرد، فرمود: «… إِنَّ سِبْطَكَ هَذَا- وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى الْحُسَيْنِ عليه السلام- مَقْتُولٌ فِي عِصَابَةٍ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ وَ أَهْلِ بَيْتِكَ وَ أَخْيَارٍ مِنْ أُمَّتِكَ بِضِفَّةِ الْفُرَاتِ بِأَرْضٍ تُدْعَى كَرْبَلاءَ مِنْ أَجْلِهَا يَكْثُرُ الْكَرْبُ وَ الْبَلاءُ عَلَى أَعْدَائِكَ وَ أَعْدَاءِ ذُرِّيَّتِكَ فِي الْيَوْمِ الَّذِي لا يَنْقَضِي كَرْبُهُ وَ لا تَنْقَضِي حَسْرَتُهُ وَ هِيَ أَطْهَرُ بِقَاعِ الْأَرْضِ وَ أَعْظَمُهَا حُرْمَةً وَ إِنَّهَا لَمِنْ بَطْحَاءِ الْجَنَّةِ». (9)
- شفاى دردها
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «مَنْ أَصَابَتْهُ عِلَّةٌ فَبَدَأَ بِطِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ عليه السلام شَفَاهُ اللَّهُ مِنْ تِلْكَ الْعِلَّةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ عِلَّةَ السَّامِ». (10) نيز مىفرمايد: «همه گِلها، مانند گوشت خوك حرامند و هر كس آن را بخورد، من بر او نماز نمىخوانم مگر گِل قبر حسين عليه السلام كه شفاى هر دردى است و هر كس آن را از روى هوس بخورد، در آن شفايى نيست.» (11)
همچنین آمده است که:
قال الصادقُ (ع): فِى طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (ع) شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْأَكْبَرُ
در خاك قبر حسين (ع) شفا از هر مرضى است و آن، دواى برتر است. (12)
قال الصادقُ (ع): إِذَا أَكَلْتَهُ فَقُلْ اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ التُّرْبَةِ الْمُبَارَكَةِ وَ رَبَّ الْوَصِىِّ الَّذِى وَارَتْهُ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْهُ عِلْماً نَافِعاً وَ رِزْقاً وَاسِعاً وَ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ.
وقتى از آن (خاك) خوردى، بگو: خداوندا، اى پروردگار اين تربت مبارك و پروردگار وصيى كه در آن آرميده است، بر محمد و آل محمد درود فرست و اين تربت را برايم علم نافع و رزق واسع و شفاى از هر مرضى قرار ده. (13)
امام صادق (ع) مىفرمايد:
«انَّ تُرْبَةَ الْحُسَين مِنَ الأَدْوِيَةِ الْمُفْرَدَة وَ أنَّها لا تَمُرُّ بِداءٍ الّا هَضَمَتْه»(14)
به راستى كه تربت امام حسين (ع) دارويى است يگانه و بىمانند و دردى نيست كه آن را از بين نبرد.
يكى از ياران حضرت موسى بن جعفر (ع) مىگويد:
پس از آن كه امام موسى كاظم (ع) توسط عمّال هارون الرشيد مسموم شد، فرمود:
«لا تَأخُذُوا مِنْ تُرْبَتي شَيئاً، لِتَتَبرَّكُوا بِهِ فَإنَّ كُلَّ تُربَةٍ لَنا مُحْرَّمة إلّا تُرْبةَ جَدّي الحُسَين بنِ عَلى (ع) فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ جَعَلَها شِفاءً لِشيعَتِنا وَ أَوْلِيائِنا». (15)
پس از شهادتم، چيزى از خاك قبرم برنداريد تا به عنوان تبرّك بخوريد، چرا كه خوردن هر خاكى حرام است به جز تربت جدّم حسين (ع) كه خداوند متعال آن را براى شيعيان و دوستان ما شفا قرار داده ا ست.
- افطار با تربت
علىبن محمدبن سليمان نوفلى نقل مىكند: به أبى الحسن عليهما السلام گفتم: در روز عيد فطر با گِل قبر امام حسين عليه السلام افطار كردم. امام فرمود: بركت و سنت را جمع كردى. (16)
- ايمنى از ترس
امام صادق عليه السلام وقتى به عراق مىرفت، گروهى نزد ايشان آمده، عرض كردند: اى مولاى ما، دانستيم كه تربت قبر امام حسين عليه السلام شفاى هر درد است. آيا ايمنى از ترس نيز هست؟ امام فرمود: آرى. همچنين امام صادق عليه السلام در اين باره مىفرمايد:
«إِذَا خِفْتَ سُلْطَاناً أَوْ غَيْرَ سُلْطَانٍ، فَلا تَخْرُجَنَّ مِنْ مَنْزِلِكَ إِلَّا وَ مَعَكَ مِنْ طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ عليه السلام، وَ تَقُولُ: اللَّهُمَّ إِنِّي اتَّخَذْتُهُ مِنْ قَبْرِ وَلِيِّكَ وَابْن وَلِيِّكَ، فَاجْعَلْهُ أَمْناً وَ حْرزاً لِمَا أَخَافُ وَ مَا لا أَخَافُ». (17)
- سجده بر تربت
فضيلت سجده بر تربت امام حسين عليه السلام بقدرى است كه امام صادق عليه السلام فقط بر تربت امامحسين عليه السلام سجده مىكرد. (18) نيز امام صادق عليه السلام در باره فضيلت سجده بر تربت مىفرمايد:
«سجده بر گِلِ قبر حسين (ع)، تا زمين هفتم را نورانى مىكند» (19)
امامصادق (ع):
«السجودُ عَلى تُربةِ الحسين (ع) يَخرِقُ الحُجُبَ السّبعَ». (20)
سجده بر تربت حسين، حجابهاى هفتگانه را كنار مىزند.
- كام گرفتن نوزاد
از امورى كه مستحب است، كام بردارى نوزاد با تربت امام حسين عليه السلام است.
امام صادق عليه السلام در اين باره مىفرمايد: «حَنِّكُوا أَوْلادَكُمْ بِتُرْبَةِ الْحُسَيْنِ عليه السلام فَإِنَّهَا أَمَانٌ» كام فرزندانتان را با تربت امام حسين (ع) برداريد كه امان خواهد بود». (21)
- كرامات تربت امام حسين عليه السلام
علما كرامات زيادى از اثر تربت امام حسين عليه السلام نقل كردهاند كه به دو مورد آن اشاره مىكنيم:
الف- نتيجه ناسپاسى
يكى از افراد اهل سنت نقل مىكند:
«مدتها بود دلم درد مىكرد و هر چه درمان مىكردم فايدهاى نداشت، مأيوسانه تن به مرگ داده بودم. پير زنى از كوفيان به نام سلمه با ما آشنايى داشت. روزى در حالى كه بيمارى من شدت پيدا كرده بود به خانه ما آمد، به من گفت: مثل اينكه بيمارى تو روز به روز سختتر مىشود؟ گفتم: آرى. گفت: مىخواهى تو را درمان كنم كه به اذن خدا شفا يابى؟ گفتم: البته كه مىخواهم. پس از مدتى قدحى از آب به من داد كه به مجرد آشاميدن آن، دردم تسكين يافت و تا مدتى حالم خوب بود. تا اينكه آن پير زن بار ديگر به ديدنم آمد. به او گفتم: سلمه! تو را به خدا به من بگو چه چيزى به من دادى كه حالم خوب شد؟ به تسبيحى كه در دست داشت اشاره كرد و گفت: دانهاى از اين تسيبح. گفتم: چه تسبيحى است؟ جواب داد: از خاك قبر امام حسين عليه السلام است. با ناراحتى به او گفتم: اى رافضى با تربت حسين عليه السلام مرا مداوا كردى؟ سلمه از سخنم ناراحت شد و منزلم را ترك كرد و رفت. پس از آن مجدداً درد دلم شروع شد و شدت يافت، به خدا قسم مىترسم باعث مرگم شود.» (22)
ب- قوت ديد
سيدنعمتاللَّه جزايرى نقلمىكند: «دراصفهان جماعتىبودندكه هرچهبراى مداواى چشم اقدام مىكردند، نتيجه نمىگرفتند و جز زيادىِ درد فايدهاى ديگر نداشت. با خود گفتم من داناترم به دواى آن. به برادرم گفتم: قصد دارم به عتبات بروم. او هم اعلام آمادگى كرد.
بار سفر بسته، به آنجا رفتيم، ابتدا به زيارت كاظمين و سپس راهىِ كربلا شديم. در حرم، از طرف پاى امام حسين عليه السلام مقدارى خاك برداشتم و با تربتى كه از قبل داشتم، به چشمم كشيدم، در همان روز چشمم قوّت گرفت. از آن به بعد، هر وقت به درد چشم مبتلا مىشوم با خاك قبر امام حسين عليه السلام سرمه مىكشم و شفا مىيابم. دواى من اين است.» (23)
- تسبيح تربت
همانگونه كه سجده بر تربت امام حسين عليه السلام فضيلت دارد، ذكر گفتن با تسبيحى كه از تربت امام حسين عليه السلام ساخته شده نيز، داراى فضيلت است. امام صادق درباره تاريخچه تسبيح مىفرمايد:
«تسبيح حضرت فاطمه عليها السلام از نخ پشمى تابيده بود كه به عدد تكبيرها گره زده شده بود، پس از جنگ احد، از تربت حمزه تسبيحى ساخت و با آن ذكر مىگفت. (24) هنگامى كه امام حسين عليه السلام به شهادت رسيد، مردم، جهت فضيلت و برترى كه در آن تربت است، از آن تسبيح ساختند.» (25)
امام موسى بن جعفر عليهما السلام در باره فضيلت تسبيح تربت كربلا مىفرمايد:
«لا تَسْتَغْنِي شِيعَتُنَا عَنْ أَرْبَعٍ: خُمْرَةٍ يُصَلِّي عَلَيْهَا، وَ خَاتَمٍ يَتَخَتَّمُ بِهِ، وَ سِوَاكٍ يَسْتَاكُ بِهِ، وَ سُبْحَةٍ مِنْ طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ عليه السلام فِيهَا ثَلاثٌ وَ ثَلاثُونَ حَبَّةً، مَتَى قَلَبَهَا ذَاكِراً لِلَّهِ كُتِبَ لَهُ بِكُلِّ حَبَّةٍ أَرْبَعُونَ حَسَنَةً، وَ إِذَا قَلَبَهَا سَاهِياً يَعْبَثُ بِهَا كُتِبَ لَهُ عِشْرُونَ حَسَنَةً». (26)
- احكام تربت امام حسين
فقهاى شيعه درباره تربت امام حسين عليه السلام احكام متعددى بيان كردهاند كه به بعضى از آنها اشاره مىكنيم:
- شيخ يوسف بحرانى: بدون شك احترام به تربت امام حسين عليه السلام واجب و توهين و بى احترامى به آن حرام است.
- فاضل مقداد: مستفاد از فتاواى علما اين است كه در استشفا فقط از تربت امام حسين عليه السلام بايد تناول كرد و خوردن قبور ساير ائمه، حتى خاك پيامبر جايز نيست.
- ابن فهد حلى: تربتى كه خوردن آن جايز است، لازم نيست كه از قبر مطهر برداشته شده باشد، بلكه كافى است از حرم باشد. فاصله آن هم تا هشت فرسخ از قبر امام حسين عليه السلام است و هر چه به قبر نزديكتر باشد، افضل است. (27)
- آيت اللَّه سيد محمد كاظم يزدى: سجده بر تربت امام حسين عليه السلام افضل از همه چيز است. همانا سجده بر تربت، حجابهاى هفت گانه را مىدرد. (28)
- آب فرات
آب فرات از آنجا ميان شيعيان و دوستداران اهل بيت عليهم السلام ارزش و اهميت ويژهاى يافته كه ياد آورِ تشنگى امام حسين عليه السلام و اهلبيت و اطفال اوست. با اينكه امام و يارانش به نهر فرات نزديك بودند ولى با ممانعت دشمن نتوانستند از آن استفاده كنند. عبيداللَّه در نامهاى به حرّ رياحى نوشت: «ميان حسين و يارانش با آب فرات، جدايى انداز، مبادا بگذارى حتى يك قطره از آن بنوشند.» (29) برير بن حصين همدانى يكى از ياران امام حسين عليه السلام، روز عاشورا براى لشكر دشمن سخنرانى كرد و فرمود: «اى مردم، خداوند محمد صلى الله عليه و آله را به حق برانگيخت تا مژده و نويد دهنده و فرا خواننده به سوى خدا و چراغ تابان باشد. اين آب فرات است كه هر خوك و سگى در آن غوطه مىخورد و از آن بهرهمند مىگردد و شما آن را از فرزند محمد صلى الله عليه و آله دريغ كرديد.» (30)
امام على عليه السلام و آب فرات
در نبرد صفين، هنگامىكه معاويه با مكر و حيله عمرو بن عاص، آب را بر لشكريان امام على عليه السلام بست، سربازان امام از تشنگىِ طاقت فرسا به فغان آمدند. امام گروهى را مأمور كرد تا آب فرات را باز كنند. آنان رفتند ولى موفق نشدند و با ناكامى برگشتند. امام على عليه السلام ناراحت شد. امام حسين عليه السلام كه ناراحتى پدر و تشنگى لشكر را ديد، گفت: «پدر! من بروم آب را بگشايم؟» امام اجازه داد، امام حسين عليه السلام با عدهاى از سواران موفق شد محافظان آبرا شكست داده، راه را بازكند. پس ازاين موفقيت بزرگ، نزد پدر آمد و خبر پيروزى خود را گفت. در اين لحظه ياران امام مشاهده كردند كه امام على عليه السلام شروع به گريه كرد. اصحاب با تعجب به امام گفتند: «اين اولين پيروزى ما به بركت حسين عليه السلام است چرا گريه مىكنى؟»
امام در جواب آنها فرمود:
«درست است ولى او در كربلا تشنه به شهادت مىرسد، تا آنجا كه اسبش گريزان و شيهه كنان مىگويد: فغان، فغان از امتى كه فرزند دختر پيامبر را كشتند.» (31)
امام حسين عليه السلام و آب فرات
روز عاشورا هنگامى كه تشنگىِ سخت بر امام حسين عليه السلام عارض شد، نزديك نهر فرات آمد تا آب بنوشد، حصين بن نمير ديد كه امام به سوى نهر مىرود، تيرى در كمان گذاشت و دهان امام را هدف گرفت. امام با دست خود مقدارى از خون را بر آسمان پاشيد و پس از حمد و ثناى الهى، خطاب به لشكر دشمن گفت: «اللَّهُمَّ إِنّى أَشْكُو إِلَيْكَ ما يُصْنَعُ بِابْنِ بِنْتِ نَبِيِّكَ اللَّهُمَّ أَحْصِهِمْ عَدَداً، وَ اقْتُلْهُمْ بَدَداً، وَ لا تُبْقِ أَحَداً». (32)
- آب فرات و اهل بيت عليهم السلام
سليمان بن هارون عِجْلِى نقل مىكند، امام صادق عليه السلام از من پرسيد: ميان تو و آب فرات چه اندازه فاصله است؟ جواب دادم. امام به من فرمود: «لَوْ كُنْتُ عِنْدَهُ لَأَحْبَبْتُ أَنْ آتِيَهُ طَرَفَيِ النَّهَارِ». (33)
- ويژگىها
- نهر بهشتى
قالَ أَمِير الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام: «نَهَرُكُمْ هَذَا يَعْنِي مَاءَ الْفُرَاتِ يَصُبُّ فِيهِ مِيزَابَانِ مِنْ مَيَازِيبِ الْجَنَّةِ». (34) «در اين نهر آب دو ناودان از ناودانهاى بهشتى مىريزد.»
- آشاميدن از آب فرات
سليمان بن هارون از امام صادق عليه السلام نقل مىكند كه امام فرمود:
«مَنْ شَرِبَ مِنْ مَاءِ الْفُرَاتِ وَ حُنِّكَ بِهِ فَإِنَّهُ يُحِبُّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ». (35) «فكر نكنم كام كسى را با آب فرات بردارند مگر اينكه دوستدار ما اهلبيت باشد.»
- كام بردارىِ نوزاد با آب فرات
هنگامىكه فرزند متولد مىشود، مستحب است امورى انجام گيرد مانند: (عقيقه، تراشيدن سر، دادن وليمه و …) يكى از امور مستحب اين است كه كام نوزاد را با آب فرات تر كنند. امام صادق عليه السلام در اين رابطه مىفرمايد: «مَا إِخَالُ أَحَداً يُحَنَّكُ بِمَاءِ الْفُرَاتِ إِلَّا أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ». (36)
- غسل با آب فرات
از امورى كه قبل از زيارت امام حسين عليه السلام مستحب است، غسل با آب فرات است.
امام صادق عليه السلام در اين باره مىفرمايد: «مَنِ اغْتَسَلَ فِي الْفُرَاتِ ثُمَّ مَشَى إِلَى قَبْرِ الْحُسَيْنِ عليه السلام كَانَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ يَرْفَعُهَا وَ يَضَعُهَا حَجَّةٌ مُتَقَبَّلَةٌ بِمَنَاسِكِهَا». (37) «هر كس با آب فرات غسل كند سپس به زيارت قبر امام حسين عليه السلام برود، در برابر هر قدمى كه بر مىدارد و مىگذارد، ثواب يك حج كامل با مناسك آن به او مىدهند.»
- سلام بر آب فرات
مناسب است كسى كه آب مىنوشد، تشنگى ابا عبداللَّه عليه السلام را به ياد آورد. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَشْرَبَ الْمَاءَ بِاللَّيْلِ فَحَرِّكِ الْمَاءَ وَ قُلْ يَا مَاءُ مَاءُ زَمْزَمَ وَ مَاءُ فُرَاتٍ يُقْرِءَانِكَ السَّلامَ». (38)
- آب با بركت
روايتى وارد شده است كه امام صادق عليه السلام از آب فرات نوشيد سپس حمد الهى را بجا آورد و فرمود: «مَا أَعْظَمَ بَرَكَتَهُ، لَوْ عَلِمَ النَّاسُ مَا فِيهِ مِنَ الْبَرَكَةِ لَضَرَبُوا عَلَى حَافَتَيْهِ الْقِبَابَ مَا انْغَمَسَ فِيهِ ذُو عَاهَةٍ إِلَّا بَرَأَ». (39) «چقدر پر بركت است! اگر مردم مىدانستند چقدر بركت دارد، در دو سوى آن خيمه مىزدند. مريضى در آن فرو نرود، مگر اينكه بهبود يابد.»
قال على (ع):
الفُرَاتُ سَيِّدُ المياهِ فِى الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ
حضرت على (ع) فرمود: فرات آقاى آبها است در دنيا و آخرت. (40)
—————————–
- دانشنامه جهان اسلام، ج 6، ص .823
- محمد ناصر الدين الألْبانى، سلسلة أحاديث الصحيحة، ج 2، ص 465.
- دانشنامه امام على، ج 9، ص 196.
- الأماليللصدوق، ص 136؛ نصر بن مزاحم، وقعة صفين، ص 140.
- خاك بهشت، ص 83.
- وسائل الشيعه، ج 5، ص 367.
- بحارالأنوار، ج 45، ص 230؛ امالى صدوق، مؤسسه بعثت، ص 315، با تلخيص.
- بحارالأنوار؛ تهذيبالأحكام، ج 6، ص 72؛ الوفا، ج 101، ص 107.
- بحارالأنوار، ج 101، ص 114؛ مستدركالوسائل، ج 10، ص 325.
- وسائلالشيعه، ج 14، ص 526؛ مسند الامام الشهيد، ص 525.
- دائرة المعارف تشيع، ج 4، ص 204.
- وسائل الشيعه ج 5، ص 410.
- همان، ص 412.
- الاستشفاء، ص 56، به نقل از مصباح شيخ.
- الاستشفاء، ص 28، 113، به نقل از عيون الاخبار و وسائل الشيعه.
- همان.
- سفينة البحار، ج 1، ص 308.
- وسائل الشيعه، ج 5، ص 366.
- همان، و وسائلالشيعه، ج 5، ص 365.
- بحار الأنوار( چاپ بيروت)، ج 82، ص 153 و 334.
- مسند الامام الشهيد، ص 528.
- خاك بهشت، ص 116، امالى صدوق، مؤسسه آل البيت، ص 319.
- شريفى خوانسارى، زندگى دانشمدان، ص .440
- دانشنامه جهان اسلام، ج 6، ص 825.
- خاك بهشت، ص 83.
- مسند الامام الشهيد، ج 2، ص 541.
- خاك بهشت، ص 104.
- العروة الوثقى، ج 1، ص 448.
- فرهنگ جامع سخنان امام حسين، ص 429.
- همان، ص 479.
- فرهنگ جامع سخنان امام حسين، ص 170.
- موسوعة كلمات الامام الحسين، ص 502.
- الكافي، ج 6، ص 388؛ كامل الزيارات، ص 47.
- كافى، ج 6، ص 388.
- وسائل الشيعه، ج 14، ص 406.
- كافى، ج 6، ص 388.
- وسائل الشيعه، ج 14، ص 485.
- الكافي، ج 6، ص 384؛ بحارالأنوار، ج 62، ص 286.
- مستدرك الوسائل، ج 10، ص 228.
- همان، ص 315.