• روایات بیان تعداد و اسامی امامان

پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در طول دوران رسالت خود بارها و بارها به مسأله رهبری و امامت امت اسلامی تصریح نموده و وظیفه مسلمانان را بعد از وفات خود مشخص نموده‌اند. ایشان در احادیث متعددی به تعداد دوازده امام و حتى ذكر نام آنان اشاره كرده و احاديث آنها در كتب اهل سنت و شيعه به ثبت رسيده است. اين احاديث را به چند دسته مى‏توان تقسيم كرد:

 

  • دسته اول: دوازده نفرند و همه از قريش

جابر بن سمره گفت: از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدم كه فرمود: امور مردم به خوبى اداره مى‏شود، مادام كه دوازده نفر بر آنان حكومت كنند. پيامبر بعد از اين سخن، كلمه‏اى را گفت كه آن را نفهميدم، پس از پدرم پرسيدم رسول خدا چه فرمود؟ گفت: فرمود؛ همه آنان از قريش مى‏باشند. (1)

سمّاك بن حرب از جابر بن سمره نقل كرده كه گفت: از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدم كه فرمود: اسلام عزيز است مادام كه دوازده خليفه بر مسلمانان حكومت مى‏كنند. رسول خدا بعد از آن سخنى گفت كه من نفهميدم، پس به پدرم گفتم رسول خدا چه فرمود؟ جواب داد: فرمود: همه آنان از قريش خواهند بود. (2)

پيامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در احاديث مذكور از وجود دوازده خليفه صالح از قريش بعد از خودش خبر داده كه اگر به حكومت برسند موجب عزت و سربلندى اسلام و مسلمين خواهند شد.که البته این تعداد فقط با ائمه دوازده‌گانه امامیه قابل تطبیق است.

 

  • دسته دوم: دوازده نفر و همه معصوم

عبداللّه بن عباس گفت: از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدم كه فرمود: من و على و حسن و حسين و نه نفر ديگر از نسل حسين، پاك و معصوم از گناه هستيم. (3)

در روایتی پيامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به فاطمه سلام‌الله‌علیها فرمود: گريه نكن و اندوهناك مباش، چون تو سيد زنان اهل بهشت و پدرت سيد پيامبران و پسر عمويت (على) سيد اوصيا و دو فرزندت، سيد جوانان بهشت مى‏باشند. و از نسل حسين نه نفر امام خارج مى‏شوند كه پاك و معصومند و مهدى اين امت نيز از ما مى‏باشد. (4)

ابوطفيل از حضرت على عليه‏السلام نقل كرده كه گفت رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به من فرمود: تو وصىِّ من بر مردگان اهل بيت و خليفه من بر امت مى‏باشى. جنگ با تو جنگ با من و سازش با تو سازش با من است. تو پدر امامان مى‏باشى. يازده امام از نسل تو پاك و معصومند. مهدى امت كه جهان را پر از عدل و داد مى‏كند يكى از آنان است، واى به حال دشمنان آنان. (5)

 

 

  • دسته سوم: دوازده نفر و نام اولين و آخرين آن‏ها

در احاديث فراوانى، تعداد امامان دوازده نفر و به نام اولين و آخرين فرد آنان اشاره شده است. به عنوان نمونه: سلمان محمدى گفت: خدمت پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله رسيدم، در حالى كه حسين بر زانويش نشسته بود. چشمان او را مى‏بوسيد و دهانش را مى‏مكيد و به من فرمود: تو سيد، پسر سيد و پدر سادات مى‏باشى، تو امام، فرزند امام، و پدر امامان هستى، تو حجت فرزند حجت، و پدر نه امامى هستى كه نهمين فرد آنان قائم خواهد بود. (6)

عبدالله بن عباس از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نقل كرده كه فرمود: خلفا و اوصيا و حجت‏هاى خدا بعد از من دوازده نفرند، اولين فرد آنان برادرم على و آخرين فرد نيز از فرزندان من خواهد بود. عرض شد: يا رسول اللّه! برادرت كيست؟ فرمود: على ‌بن ‌ابیطالب. عرض شد: فرزندت كيست؟ فرمود: مهدى، همان كسى كه زمين را پر از عدل و داد مى‏كند بعد از اين كه از ظلم و جور پر شده است. (7)

حسن ‌بن ‌على عليه‏السلام از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نقل كرده كه فرمود: امامان بعد از من به تعداد نقيبان بنى‌اسرائيل و حواريون عيسى (دوازده نفر) مى‏باشند، هر كه آنان را دوست بدارد مؤمن است، و هر كس با آنان دشمنى كند منافق است، آنان حجت‏هاى خدا بر مردم و پرچم‏هاى هدايت مى‏باشند. (8)

 

 

 

  • دسته چهارم: دوازده نفر با ترتيب امامت

جابر بن عبدالله انصارى خدمت رسول الله صلى‏الله‏عليه‏و‏آله عرض كرد: يا رسول الله امامان از نسل على ‌بن ‌ابیطالب چه كسانى هستند؟ فرمود: حسن و حسين، دو جوانان اهل بهشت، بعد از آنها سيدالعابدين در زمان خودش علی بن حسين، بعد از او باقر‌ بن على. اى جابر تو او را درك خواهى كرد، سلام مرا به وى برسان. بعد از او صادق جعفر بن محمد، بعد از او كاظم موسى بن جعفر، بعد از او رضا على بن موسى، بعد از او تقى محمد بن على، بعد از او نقىّ على بن محمد، بعد از او زكىّ حسن بن على، بعد از او فرزندش قائم به حق، مهدى است كه زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد، چنان كه پر از ظلم شده است. اى جابر! اينان خلفا، اوصيا و فرزندان و عترت من مى‏باشند، هر كس از آنان اطاعت كند از من اطاعت كرده است، و هر كس همه آنان يا يكى از آنها را انكار كند مرا انكار كرده است. به بركت وجود آنان آسمان بر زمين فرود نمى‏آيد و زمين، اهلش را فرو نمى‏برد. (9)

سهل بن سعد انصارى گفت: از فاطمه دختر رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله درباره امامان سؤال كردم؟ گفت: رسول خدا به على فرمود: يا على! تو بعد از من خليفه و امام هستى، تو در تصرف در امر مؤمنان از خودشان شايسته‏تر مى‏باشى. وقتى تو از دنيا بروى فرزندت حسن شايسته‏تر، و هنگامى كه حسن وفات كرد حسين صالح‏تر است، وقتى حسين وفات كرد فرزندش على بن حسين اولويت دارد. هنگامى كه على بن الحسين وفات كرد فرزندش محمد شايسته‏تر است. وقتى محمد از دنيا رفت پسرش جعفر شايسته‏تر است. هنگامى كه جعفر از دنيا رفت فرزندش موسى شايسته‏تر است، وقتى موسى وفات كرد پسرش على سزاوارتر است. وقتى على از دنيا رفت فرزندش محمد شايسته‏تر است. وقتى محمد وفات كرد پسرش على سزاوارتر است.

بعد از وفات على پسرش حسن شايسته‏تر است، وقتى حسن وفات كرد فرزندش قائم و مهدى شايسته‏تر است، او شرق و غرب جهان را فتح خواهد كرد. (10)

على بن ابیطالب عليه‏السلام از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نقل كرده كه فرمود: هر كس دوست دارد خدا را ملاقات كند در حالى كه مورد عنايت او قرار گرفته باشد بايد به ولايت تو تمسك جويد، و هر کس دوست دارد خدا را ملاقات کند در حالی که خداوند از او راضی است باید ولایت فرزندت حسن را بپذیرد و هر كس مى‏خواهد خدا را ملاقات كند در حالى كه از او بيمناك نباشد بايد ولايت فرزندت حسين را بپذيرد، و هر كس مى‏خواهد خدا را ملاقات كند در حالى كه گناهانش بخشيده شده باشد بايد ولايت على بن الحسين را قبول كند، چون خداى متعال درباره‏اش فرمود: «سِيماهُمْ فِى وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ» و هر كس دوست دارد خدا را ملاقات كند در حالى كه چشمش روشن است ولايت محمد بن على را بپذيرد، و هر كس دوست دارد خدا را در حالى ملاقات كند كه نامه عملش در دست راستش باشد جعفر بن محمد صادق را ولى خود بداند، و هر كس دوست دارد پاك و پاكيزه خدا را ملاقات كند موسى بن جعفر كاظم را ولى خود بداند و هر كس دوست دارد خوشحال و خندان خدا را ملاقات كند ولايت على بن موسى الرضا را بپذيرد و هر كس مى‏خواهد خدا را ملاقات كند در حالى كه درجاتش بالا رفته و سيئاتش به حسنات تبديل شده باشد ولايت فرزندش محمد را قبول كند، و هر كس دوست دارد خدا را ملاقات كند در حالى كه حساب را بر او آسان بگيرد و او را در بهشتى داخل كند كه عرضش از زمين و آسمان‏ها بيشتر و براى پرهيزكاران آماده گشته ولايت فرزندش على را بپذيرد، و هر كس مى‏خواهد خدا را ملاقات كند در حالى كه رستگار شده باشد ولايت فرزندش حسن بن على را قبول كند. و هر كس دوست دارد با ايمان و اسلام كامل خدا را ملاقات نمايد ولايت فرزندش امام منتظر محمد صاحب الزمان و مهدى را بپذيرد. اينان چراغان هدايت در تاريكى‏ها، و امامان هدايت و پرچم‏هاى تقوا مى‏باشند. هر كس آنان را دوست بدارد و ولايتشان را پذيرفته باشد، من بهشت را برايش ضمانت مى‏كنم. (11)

حسن بن على علیه‌السلام گفت: از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدم كه به على ‌بن ‌ابیطالب عليه‏السلام فرمود: تو وارث علم، خزينه‌دار حكمت و امام بعد از من هستى، وقتى شهيد شدى پسرت حسن امام است، وقتى حسن به شهادت رسيد فرزند ديگرت حسين امام است. وقتى حسين شهيد شد فرزندش على امام خواهد شد. بعد از او نه نفر از اولاد حسين به امامت خواهند رسيد، در اين هنگام حسن بن ‌على عرض كرد: يا رسول الله نام آنان چيست؟ فرمود: على و محمد و جعفر و موسى و على و محمد و على و حسن و مهدى كه از نسل حسين است. او زمين را پر از عدل و داد مى‏كند. بعد از آن كه پر از ظلم و جور شده است. (12)
——————

1- صحيح مسلم، ج 3، ص 1452.

2- صحيح مسلم، ج 3، ص 1453.

3- غاية المرام، ج 2، ص 162.

4- غاية المرام، ج 2، ص 239.

5- غاية المرام، ج 1، ص 193.

6- غاية المرام، ج1، ص 103.

7- غاية المرام، ج 1، ص 106.

8- غاية المرام، ج 1، ص 113.

9- غاية المرام، ج 1، ص 163.

10- غاية المرام، ج 1، ص 216.

11- جامع الاحاديث الشيعه، ج 17، ص 103.

12- غاية المرام، ج 1، ص 193.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا