• سؤال قبر

شماری از روایات بیانگر آن­اند که انسانها در بدو ورود به عالم برزخ، مورد حسابرسی قرار می­گیرند و از آنان درباره‌ی اعتقادات و اعمالشان سؤال می­شود. این حسابرسی، در زبان روایات به سؤال قبر معروف است و مؤمنانی که به خوبی از عهده پاسخ برآیند، مشمول رحمت خداوند می­گردند و آنان از پاسخ صحیح عاجزند، دچار عذاب می­شوند. بدیهی است که پاسخگویی به این سؤالات، از عمق جان و باطن وجود شخص بر می­خیزد و همان عقاید حقیقی اوست؛ زیرا در غیر این صورت، چه بسا کافرانی که از باورهای اهل ایمان آگاه­اند، بتوانند به سؤالات مزبور پاسخ دهند. همان گونه که در آینده اشاره خواهیم کرد، اساساً حقیقت سؤال و پرسش، چیز جز آشکار کردن حقیقتی که در نزد شخص مسئول (سؤال شونده) وجود دارد، نیست و از این رو، در عالم برزخ و آخرت، که ظرف ظهور حقایق است، نتیجه سؤال همانا ظهور حقیقتی است که در نزد انسان موجود است و پاسخ تکوینی شخص کافر به پرسشهای عالم قبر، چیزی جز انکار عقاید دینی نخواهد بود.

پاره­ای روایات نیز بیانگر آن­اند که سؤال قبر شامل همگان نمی­گردد، بلکه تنها از مؤمنان خاص و کافران تمام عیار سؤال می­شود و حسابرسی آن گروهی که در میان این دو قرار دارند، به روز رستاخیز موکول می­شود. در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است:

«در قبر سؤال نمی شود مگر از کسانی که ایمان خالص یا کفر خالصی دارند و دیگران به حال خود رها می شوند تا در قیامت مورد حسابرسی قرار گیرند». (1)

  • نعمت و عذاب برزخی

آیا تنعم مومنان و نیکوکاران و عذاب کافران و بدکاران، مخصوص عالم آخرت است یا آنکه در برزخ نیز پای نعمت و عذاب الهی در میان است؟

شواهد قرآنی و روایی احتمال دوم را تاکید می­کند؛ یعنی شمه­ای از نعمت و عذاب اخروی، شامل حال برزخیان می­گردد. از این رو، عموم علمای اسلامی به وجود بهشت و دوزخ برزخی اعتقاد دارند و عذاب قبر، که تعبیر دیگری از عذاب برزخی است، از مسلمات اسلامی به شمار می­آید.

در اینجا به ذکر روایتی در این زمینه اکتفا می­کنیم:

پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‏فرمايد: «قبر یا باغی از باغهای بهشت و یا گودالی از گودالهای آتش جهنم می باشد.» (2)

عذاب قبر

استدلال متکلمان بر وقوع عذاب برزخی از دو مقدمه تشکیل می­شود:

الف) عذاب کردن کافران در برزخ امر ممکمن الوقوعی است و هیچ دلیلی بر امتناع عقلی آن نداریم؛

ب) شماری از آیات و روایات معتبر بر وقوع عذاب برزخی دلالت دارند.

در نتیجه، عذاب برزخی یا عذاب قبر، امری مسلم و قطعی است و هیچ تردیدی درباره‌ی آن وجود ندارد.

عذاب و فشار قبر یکی از اموری است که آیات قرآن و روایات ائمه علیهم السلام به آن اشاره دارد ائمه علیهم السلام در بیانات خویش اموری را اشاره کرده­اند که باعث عذاب و فشار قبر می­شود از جمله:

1) بداخلاقی: راز فشار قبر در برخي روايات بد رفتاري با خانواده اعلام شده است؛ چنان‏كه پيامبر فشار قبر سعد بن معاذ را بر اثر آن دانست.

2) کفران نعمت: در پاره‏اي روايات فشار قبر نتیجه ضایع کردن و از بین بردن نعمت‏ها به حساب آمده است.

3) سخن چینی: بر پايه برخي ديگر از احاديث، عذاب قبر بر اثر سخن چيني است. (3)

—————————–

(1) علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 6، ص 260، ح 97.

(2) همان، ج 6، ص 205

(3) همان، ج 6، ص 222

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا