- شخصيت عباس بن على عليه السلام
پس از درگذشت حضرت زهرا عليها السلام على عليه السلام علاقهمند شد با زنى ديگر ازدواج كند تا از او فرزندانى داشته باشد كه در راه خدا جهاد كنند. اميرمؤمنان عليه السلام در اينباره با برادر خود عقيل، كه قبايل و خاندانها را مىشناخت، رايزنى كرد و از او خواست برايش همسرى شايسته و برخوردار از كمال و فضيلت اختيار كند تا شايد از او پسر يا پسرانى داشته باشد كه در فردايى نه چندان دور، فرزند او حسين عليه السلام را يارى رسانند.
عقيل فاطمه دختر حزان بن خالد را پيشنهاد كرد و گفت: در ميان همه قبايل دلاورتر از پدران او كه به چابكى و دليرى نامورند وجود ندارد و اين زن هم زنى شايسته، باوقار و بزرگوار است و خاندان او نيز به شجاعت و نجابت نامورند. راستى هم چنين بود، ودايىهاى فاطمه بنت حزام نزد عشاير و قبايل عرب بزرگ داشته مىشدند، نزد شاهان و اميران منزلتى داشتند و به دليرى و دلاورى و سواركارى نامور بودند. از آن جمله مىتوان از سه تن ياد كرد:
«ابوبراء عامر بن مالك»، كه به سبب دلاورى و سواركارىاش او را «ملاعب الأسنه» (نيزه پران يا نيزه باز) نام داده بودند.
«عامر بن طفيل»، كه از نام آورترين دليران و يلان و سواران عرب بود.
«عروه رحّال»، كه با دربارهاى شاهان و اميران آن روزگار آمد و شد داشت.
به هر روى، اميرمؤمنان فاطمه را به همسرى گرفت و از او چهار پسر داشت: عباس، عبداللَّه، جعفر و عثمان.
فاطمه را به سبب داشتن اين چهار پسر «امّ البنين» ناميدند و اين چهار تن همه در كربلا در پاسدارى از آيين محمدى و در دفاع از حريم اسلام، به صف ياران حسين عليه السلام درآمدند و در پيشگاه او به شهادت رسيدند.
موضع عباس در عاشورا به سان موضع سپاهيان رسول خدا صلى الله عليه و آله در بدر بود كه در برابر مشركان قريش ايستادند. اينجا نيز در كربلا، عباس در كنار برادر ايستاد و او را يارى و همراهى كرد. او از آيين ناب محمدى و از حرم باقيماندگان نسل رسول خدا صلى الله عليه و آله پاسدارى كرد و بدين سان به فرمان پروردگار خويش گردن نهاد و با پشت كردن به دنيا و همه جلوههاى آن و به پاس صبر و ايستادگى و ايمانى كه از سرِ شناخت و آگاهى بود، به مرتبه بلند «شهادت» و به جايگاه ستودنىِ «شفاعت» نايل آمد. او به پيامبران خدا اقتدا كرد و راه صالحان را در پيش گرفت.
عباس فرزند على و دست پرورده او بود و مىبايست او همان دلاورى باشد كه از سپاههاى گران نمىهراسد. جز اين هم روا نيست كه او فرزند على است و على عليه السلام همان مردى است كه نامش برابر نهاده جهاد و پايدارى است و در بدر و احد و حنين و ديگر پيكارهاى صدر اسلام پرچمدار اردوى اسلام و پاسدار پيامبر خدا بوده است. عباس از على بهره داشت و خود از پايه گذاران عظمت و بزرگوارى و سازش ناپذيرى و آن سان گشاده دست بود كه سخاوتش حكايت مردمان شد و او را «ابوالفضل» ناميدند.
«سقا» (آب رسان)، «ساقى عطاشى كربلا» (ساقى تشنه لبان كربلا)، «كبش الكتيبه» (يل سپاه)، «قمر العشيره» (ماه خاندان)، «قمر بنى هاشم» (ماه بنى هاشم)، «بطل العلقمى» (قهرمان نهر علقمى)، «عميد» (سرهنگ)، «عميد العسكر» (سرهنگ لشكر»، «حامل لواء الحسين» پرچمدار حسين) و «حامى الظعينه» (پاسدار ناموس كربلا) همه از القاب اوست كه از خوىهاى پسنديده و كردههاى شايسته او حكايت مىكند.
درباره او در تاريخ آوردهاند:
«عباس مردى خوش چهره و زيبا روى بود و چون بر اسب مىنشست پاهايش به زمين مىرسيد. او را ماه بنىهاشم مىگفتند و در آن روز كه كشته شد پرچم سپاه حسين عليه السلام را در اختيار داشت.» (1) سبط بن جوزى از هشام، از محمد، از قاسم بن اصبع مجاشعى روايت كرده است كه گفت:
«چون سرها را به كوفه آوردند، سوارى را ديدم خوش سيماتر از همگان. از زير گردن اسبش سر تازه جوانى آويخته بود، به مانند ماهى در شبى تيره تاز اسب خرامان خرامان مىرفت و چون سر خود را تكان مىداد، آن سر كه بر گردنش آويخته بود به زمين مىرسيد. پرسيدم اين سر كيست؟ گفت: سر عباس بن على عليهما السلام. گفتم تو كيستى؟ گفت: من حرملة بن كاهل اسدىام.»
زمانى بگذشت و من دوباره حرمله را ديدم، سيه چرده بود و صورتش سياهتر از قير مىنمود. گفتم: آن روز كه آن سر را آورده بودى تو را چنان ديدم كه از تو خوش سيماتر در همه عرب نبود، اما امروز مىبينم كه از تو سيه چهرهتر و زشت روىتر نيست!
حرمله گريست و گفت: به خداوند سوگند از آن روز كه آن سر را آوردم تا امروز هيچ شبى بر من نگذشته است مگر آن كه دو كس (از جنيان يا فرشتگان عذاب) مىآيند و زير بازويم مىگيرند و مرا به سوى آتشى برافروخته مىبرند. مرا بدان سوى مىرانند و من خوددارى مىكنم. پس بر صورتم، چونان كه مىبينى، سيلى مىنوازند.
مدتى گذشت و او در بدترين وضع مرد! (2) برخىاز صاحبان سيره و مقتل آوردهاندكه در ميان همه شهيدان كربلا، او يگانهكسى است كه لقب «كبش الكتيبه» (يل سپاه) را از آن خود ساخت. هنگامى كه وى به حضور برادر رسيد و از او اجازه ميدان رفتن خواست، امام او را بدين لقب خواند.
شاعران عرب در اشعارى كه در ستايش عباس آوردهاند او را بدين لقب ستودهاند.
«سقا» يا «ساقى تشنگان كربلا» از ديگر لقبهاى اوست و روايتهاى مختلف در اين باره اتفاق نظر دارند. البته سقا بودن و آب رساندن، در اين خاندان تازگى ندارد، خداوند براى عبدالمطلب چشمهاى از زمين سخت بر جوشاند، براى رسول خدا صلى الله عليه و آله در سوق ذى المجاز چشمهاى برجوشيد، بر راه اميرمؤمنان به صفين چشمهاى آشكار گشت، براى حسين در كربلا چشمهاى از زمين جوشيد، و عباس نيز آب رسان و آب آور بود.
ابن عساكر در «تاريخ دمشق» (ج 7، ص 347) روايتى از طريق جابر آورده و اين روايت به صراحت بر ساقى بودن اين خاندان دلالت دارد و براى هركس كه عناد و خيره سرى واگذاشته باشد يك نص است. در آنجا آمده است:
«سالى مدينه گرفتار قحطى و بىآبى شده بود. در آن سال سه بار از خدا باران طلبيدند و باران نيامد. پس عمر گفت: من به چيزى از خداوند باران خواهم خواست كه خواستهمان برآورد و بر ما باران فرستد. پس مردم را بر آن داشت خداوند را به على، به حسن و به حسين بخوانند. آنگاه در پى بنىهاشم فرستاد كه وضو سازيد و جامه پاك بر تن كنيد. سپس نزد عباس رفت و بر در خانهاش كوبيد. چون بنىهاشم نزد او گرد آمدند بر آنان عطر ماليد. سپس عباس بيرون آمد، در حالى كه على پيشاپيش او، حسن بر جانب راست او و حسين بر جانب چپ او بود و بنىهاشم در پى او روان بودند. عباس در اين هنگام به عمر گفت: كسى از غير ما خاندان با ما همراه مكن، پس به جايگاه نماز آمد و ايستاد. خداى را سپاس و ستايش كرد و آنگاه گفت:
خداوندا! تو خود بى آن كه از ما نظر بخواهى ما را آفريدى. تو خود مىدانى چه مىكنيم اما اين دانستنت تو را از روزى دادنمان بازنداشت. خداوندا! همان گونه كه در آغاز خلقت بر ما فضل و لطف روا داشتى، انجام نيز بر ما لطف كن.
راوى مىگويد: هنوز اين طلب باران به پايان نرسيده بود كه در آسمان ابرى آشكار شد و هنوز به خانههاى خود نرسيده بوديم كه بارانى سخت فرو باريد.
در اين هنگام عباس گفت: من فرزند آن كسىام كه به مردمان آب مىرساند. او اين سخن را پنج بار تكرار كرد.»
به هر روى، سقايت و آب رساندن از ديرباز از آن خاندان بنى هاشم بوده و عباس بن على نيز فرزند همين پاكان است.
بر خلاف آنچه برخى مقتل نويسان نوشته و آب آوردن عباس در كربلا را يك بار دانستهاند، او سه بار براى تشنگان خيمهگاه اباعبداللَّه آب آورد. (3) در كتابهاى مقتل آوردهاند كه عباس به شريعه رسيد، دست به زير آب برد، دو مشتى پر آب كرد تا بخورد. ناگاه تشنگى حسين و فرزند شيرخواره و ديگر مردان و زنان و كودكان را به ياد آورد. آب بر روى آب ريخت، مشك را پرآب كرد و راهى خيمهها شد.
در راه دشمنان كمين داشتند. آنان به سوى عباس تير مىافكندند و در اين ميان تيرى به مشك رسيد. عباس با مهاجمان بسختى پيكار كرد تا آن كه دست راستش از تن جدا شد.
با دست چپ شمشير زد اما دست چپ او را نيز بريدند. دشمنان او را از هر سوى در ميان گرفتند و از اسب بر زمين افتاد و در خون خويش غلتيد.
روايت مىگويد:
«عباس در كنار نهر علقمى بر زمين افتاد با صداى بلند فرياد زد: اى اباعبداللَّه، از من تورا بدرود. حسين عليه السلام بهسوى عباسآمد واو رايافت كهبهخون غلتيده و تيرها و نيزهها در پيكر او نشسته است. پس به صدايى بلند فرياد برداشت: «آيا پناهدهى نيست تا ما را پناه دهد؟ آيا يارى دهى نيست تا ياريمان رساند؟ آيا حق جويى نيست تا يار ما شود؟ آيا هيچ كس نيست كه از آتش دوزخ بترسد و از ما دفاع كند؟» امام اين سخن را با اردوى ابن سعد گفت تا بر آنان اتمام حجت كند و آنان را از فرجام كارى كه مىكنند واز اين كه فرداى قيامت در اين باره از آنان بازخواست خواهد شد آگاه سازد.»
به هر روى، امام عليه السلام عباس را پس از آن در همين نقطه واگذاشت و پيكر او به خيمه گاه نبرد. مقرم در كتاب خود «قمر بنى هاشم» مىگويد:
«گذشت روزگاران اين راز را باز گشود كه چرا امام عليه السلام پيكر عباس را آنجا واگذاشت.
اين كار شد تا عباس را در آنجا حرمى جدا باشد كه مردم براى زيارت و حاجت خواهى آهنگ آن كنند و اين آرامگاهى باشد كه مردم در آن گرد آيند و در زير گنبد او كه از بلندى و عظمت سر بر آسمان مىسايد بر درگاه خداوند ستايش و پرستش كنند و آنجا كرامتهاى آشكار رخ نمايد و مردم جايگاه بلند و منزلت والاى عباس را نزد خداوند بدانند.» (4)
بدينسان، پيكر عباس بن على در جايى جداى از ديگر شهيدان ماند و او را حرمى جداگانه پديد آمد كه مؤمنان آهنگ آن كنند و در غرفهها و رواقها به پرستش و نيايش مشغول شوند و- آنسان كه در زيارتنامه آمده است- نيكان و پرهيزگاران در مزار او گرد آيند.
در زيارت آن حضرت كه از امام صادق عليه السلام روايت شده است مىخوانيم:
«و خداوند روح تو را با روح سعادتمندان قرار دهد و تو را از باغهاى بهشت؛ فراخترين و خوش نشيمنترين دهد. نام تو را به علّيين بالا برد و تو را با پيامبران، صديقان، شهيدان و صالحان محشور كند.»
آرى، اين است جايگاه عباس بن على در اين سراى و در آن سراى، در هر دو سراى جايگاهى جداگانه كه از ميان همه شهيدان تنها به او دادهاند.
- حضرت عباس عليه السلام در آينه روايات
الف) گفتار حضرت على عليه السلام
امام على عليه السلام پس از تولد فرزندش، عباس عليه السلام، وى را در آغوش كشيد و فرمود:
عباس عليه السلام در پيشگاه خداوند داراى مقام بسيار ارجمندى است. خداوند به جاى دستان او كه در دفاع از دين خدا از پيكر جدا مىشود، به او دو بال خواهد داد و او با آن دو بال، بسان جعفر طيار، در فضاى بهشت، چونان فرشتگان، پرواز مىكند. (5)
ب) گفتار حضرت فاطمه عليها السلام
در روايتى از امام باقر عليه السلام آمده است:
وقتى قيامت برپا مىشود، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به امير مؤمنان على عليه السلام مىفرمايد: به فاطمه عليها السلام بگو براى شفاعت امت چه چيز را به پيشگاه خداوند عرضه مىدارى؟ حضرت على عليه السلام پيام ايشان را مىرساند و حضرت فاطمه زهرا عليها السلام در پاسخ مىفرمايد: دو دست بريده پسرم عباس عليه السلام براى اين مقام [شفاعت] كافى است. (6)
ج) گفتار امام حسين عليه السلام
سخنان بسيارى از حضرت امام حسين عليه السلام در شأن حضرت عباس عليه السلام نقل شده است كه از علاقه فراوان ايشان حكايت مىكند. عصر عاشورا با سخنى در اوج عشق و علاقه به حضرت عباس عليه السلام فرمود: «ارْكَبْ بِنَفْسِى انْتَ …»؛ (7) «فدايت شوم، سوار بر اسب شو.»
امام در فراق او، دستهاى خويش را بر كمر مىگيرد و مىفرمايد:
الآنَ انْكَسَرَ ظَهْرِى وَ قَلَّتْ حِيلَتِى (8) وَ شَمَّتْ بِى عَدُوِّى. (9)
اكنون كمرم شكست و راه چاره بر من بسته شد و دشمنم نسبت به من پردهدر شد.
د) گفتار امام سجاد عليه السلام
امام سجاد عليه السلام در ذيل حديثى طولانى، عمويش عباس عليه السلام را چنين توصيف مىكند:
خدا عباس عليه السلام را رحمت كند كه ايثار كرد، آزموده شد و جانش را فداى برادرش ساخت، تا آنجا كه دو دستش از تن جدا شد و خداى پاك و بلند مرتبه به جاى دو دستش، دو بال به او داد تا در بهشت همراه با فرشتگان، به وسيله آنها پرواز كند؛ همانگونه كه براى جعفر بن ابى طالب عليه السلام مقرر ساخت. به راستى كه عباس عليه السلام را در پيش خداى بلندمرتبه و سترگ، جايگاهى ويژه است كه همه شهيدان در روز رستاخيز، بدان غبطه مىخورند و رشك مىبرند». (10)
ه) گفتار امام صادق عليه السلام
امام صادق عليه السلام فرمود:
عموى ما، حضرت عباس بن على عليه السلام، داراى بينشى ژرف و ايمانى استوار بود. در ركاب برادرش جهاد نمود و از آزمون الهى پيروز درآمد و با شهادت، رحل زندگى برچيد. (11)
- پاداش زيارت حضرت عباس عليه السلام
پس از حضرت اباعبداللَّه الحسين عليه السلام، حضرت عباس عليه السلام، ممتازترين شهيد عاشوراست و همان گونه كه امامان معصوم عليهم السلام او را ستودهاند، جايگاهى دارد كه همه شهيدان بر آن غبطه مىخورند. همچنين در فرازهاى بلند زيارت نامهاى كه حضرت صادق عليه السلام به ابو حمزه ثمالى آموخته، اين معنا نهفته است.
صفوان بن مهران مىگويد:
سرورم امام صادق عليه السلام به من فرمود: در روز اربعين هنگام ظهر به زيارت امام حسين عليه السلام و يارانش برو و آنان را زيارت نما سپس به زيارت حضرت عباس عليه السلام برو و پس از زيارت امام حسين عليه السلام او را هم زيارت نما. زيارت آنان چه در روز اربعين و چه در روز عاشورا و چه در ديگر روزهاى سال از سيره پاكان است. (12) مرحوم شهيد اول رحمه الله پس از اينكه زيارتى را براى حضرت عباس عليه السلام روايت مىكند، پاداش اين زيارت را برابر با زيارت در عرش خدا دانسته و مىنويسد:
وقتى زيارتنامه را خواندى و به پايان رسيد، دو جمله «انَّا لِلّهِ وَ انَّا الَيهِ رَاجِعُونَ» و «لا حَوْلَ وَ لا قَوَّةَ الّا بِاللّهِ العَلِىِّ العَظِيمِ» را آن قدر بگوى تا به اندازهاى از مزار دور شوى كه ديگر آن را نبينى. اگر چنين كردى به سان كسى خواهى بود كه خدا را در عرشاش زيارت نموده است. (13) بسيارى از بزرگان و انديشمندانِ شيفته بارگاه او، هنگام زيارت كربلا نخست به آستانبوسى حضرت عباس عليه السلام مىشتافتند، سپس به زيارت امام حسين عليه السلام شرفياب مىشدند. (14) آنان با اين كار، نخست رخصت زيارت امام را دريافت مىكردند؛ زيرا او برآورنده حاجتهاى دوستداران امام خويش است.
شيوه زيارت حضرت عباس عليه السلام، مانند ديگر امامان معصوم عليهم السلام است. بايد اذن دخول خواند، سپس رو به قبله ايستاد و اعمالى را كه در زيارت ائمه هدى عليهم السلام وارد شده است، انجام داد. همين مسئله گوياى مقام بلند عباس عليه السلام و پاداش فراوان زائران اوست.
- ويژگىهاى فردى حضرت عباس عليه السلام
- ويژگىهاى جسمى
حضرت عباس عليه السلام داراى زيبايى ويژهاى بود و چهره دلربايش، هر بينندهاى را به تحسين وا مىداشت. او، چون ماه تمام، در ميان هاشميان مىدرخشيد. جدّ او، عبد مناف را ماه مكه و عبداللَّه، پدر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله را ماه حرم مىخواندند. حضرت عباس عليه السلام نيز ماه بنىهاشم لقب گرفت. گذشته از آن، در گزارشهاى تاريخى آمده است:
عباس عليه السلام مردى زيبا، تنومند و آراسته بود كه هر گاه بر اسب تناورى سوار مىشد، پاهايش به زمين مىرسيد. (15) مشهور است امام على عليه السلام، از همان سنين كودكى، فنون رزمى، مانند: كشتى، شمشيرزنى، تيراندازى و سواركارى را به او مىآموخت و گاه خود با او به ورزش مىپرداخت. (16)
- ويژگىهاى روحى و اخلاقى
الف) جنگآورى و شجاعت
حضرت عباس عليه السلام مردى درشت اندام و تنومند بود و از كودكى با ورزش و كارهاى سخت و طاقتفرسا انس داشت. نوشتهاند: روزى مردى وارد مسجد شد و شمشيرى را از صندوقچه درآورد و به امام على عليه السلام هديه كرد و حضرت آن را به فرزندش، عباس داد. سپس به برازندگى شمشير بر اندام رشيد و تناور فرزندش نگريست و اشك بر محاسنش جارى شد. حاضران پرسيدند: «يا امير مؤمنان عليه السلام! چرا گريه مىكنيد؟» حضرت فرمود:
روزى را مىبينم كه او با اين شمشير، نفس دشمن را در سينه حبس مىكند و بىامان بر آنان مىتازد و سرانجام به شهادت مىرسد. (17) امام حسين عليه السلام نيز در واقعه كربلا با ديدن بدن غرق به خون او، شجاعتش را با جملهاى كوتاه، تفسيرى بلند مىكند و مىفرمايد: اليَومَ نَامَتْ اعْيُنٌ بِكَ لَمْ تَنَمْ وَ تَسَهَّدَتْ أُخْرى فَعَزَّ مَنَامُهَا (18) چشمهايى كه ديشب از ترس تو نخوابيده بودند، امشب به خواب خواهند رفت.
ب) دانش و بينش
حضرت عباس عليه السلام در عرصه دانايى و معرفت، شخصيت برجستهاى است. درباره دانش او گفته شده است: «وَ قَدْ كانَ مِن فُقَهاءِ أَوْلادِ الائمّةِ»؛ (19) «عباس عليه السلام، از جمله فرزندان دانشمند امامان عليهم السلام است».
در روايتى، يكى از پيشوايان معصوم عليهم السلام، شخصيت علمى او را اينگونه ترسيم مىكند:
انَّ العَبَّاسَ بنَ عَلِىّ عليه السلام زَقَّ العِلمَ زَقّاً. (20)
به درستى كه عباس بن على عليه السلام، دانش را از سرچشمه نوشيده است، نوشيدنى!
امام صادق عليه السلام نيز در اين زمينه فرمود: «كانَ عَمُّنَا الْعَبّاسُ عليه السلام نافِذَ البَصِيرَة»؛ (21) «عموى ما عباس عليه السلام بينشى ژرف داشته است».
ج) ادب و فروتنى
يكى از ارزشهاى والاى انسانى و اسلامى، رعايت ادب و فروتنى نسبت به افرادى است كه در مقايسه با انسان، داراى برترى باشند. در تاريخ، نمونههاى گويايى از اين ويژگى در حضرت عباس عليه السلام به چشم مىخورد.
وى هرگز بدون اجازه در محضر امام حسين عليه السلام نمىنشست و پس از اجازه گرفتن نيز بسيار فروتنانه- به صورت دو زانو- مىنشست. (22) آن بزرگوار در طول عمر خود، هرگز برادرانش را به اسم يا كنيه، يا با خطاب «برادرم!» صدا نمىزد، بلكه با تعبيرهايى مؤدبانه، مانند «فرزند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله!»، «مولاى من!» و «سرور من!»، جايگاه بلند ايشان را پاس مىداشت. (23)
————————–
- ابوالفرج اصفهانى، مقاتل الطالبيين، به تحقيق سيداحمد صقر، ص 84 و 85.
- سبط بن جوزى، تذكرة الخواص، ص 114.
- بطل العلقمى، ج 2، ص 44.
- مقرم، قمر بنى هاشم، ص 114.
- العباس عليه السلام، ص 75.
- همان، ص 452.
- الإرشاد، ج 2، صص 92- 93.
- مثير الأحزان، ص 84؛ الخوارزمى، مقتل الحسين عليه السلام، ج 2، ص 30.
- بحرالعلوم، مقتل الحسين عليه السلام، ص 322.
- شيخ صدوق، الامالى، ص 547.
- اعيان الشيعه، ج 7، ص 430.
- اقبال الاعمال، صص 592- 589.
- بحار الأنوار، ج 98، صص 352- 355؛ مصباح الزائر، صص 329- 333.
- العباس عليه السلام، ص 190.
- محمد باقر مجلسى، جلاء العيون، ص 678؛ مقاتل الطالبيين، ص 56؛ اعيان الشيعة، ج 7، ص 430.
- عباس محمود عقّاد، نگرشى تحليلى به زندگانى امام حسين عليه السلام، برگردان مسعود انصارى، ص 57.
- مجيد زجاجى كاشانى، ابو القربة، ص 34.
- معالى السبطين، ج 1، ص 443؛ وسيلة الدارين، ص 270.
- تنقيح المقال، ج 2، ص 128.
- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 19، ص 393.
- اعيان الشيعة، ج 7، ص 430.
- معالى السبطين، ج 1، ص 443.
- بطل العلقمى، ج 2، صص 443 و 444.