- حديقه الزهراء
در گذشته، در زاويه شرقى حياتِ اول مسجد، چندين درخت نخل بوده است. ابنجبير در قرن ششم هجرى از پانزده عدد نخل در صحن مسجد ياد كرده است. بعدها يك درخت سدر و نيز درختى به نام حمره در كنار نخلها كاشته شده است. گويا بعدها به دليل نزديكى آن به محراب تهجّد و خانه حضرت زهرا (س) آن را «حديقةالزهراء» مىناميدهاند. تصوير اين درختان در عكسهاى قديمى برجاى مانده است.
نام مبارك دوازده امام، همراه نام عشرة مبشّره (به گمان اهلسنت) و اسامى چهار امام مذهب اهل سنت بر اطراف ديوار حيات اول و دوم به خطى زيبا نوشته شده است. در ميان آنها نام امام زمان (عج) به صورت محمد المهدى آمده و به گونهاى نوشته شده كه از دور «حىّ»؛ يعنى زنده خوانده مىشود. گفتهاند كه اخيرا در تركيب آن دست برده شده است تا «حى» خوانده نشود. اين كتيبهها از روزگار عثمانى است و در سفرنامههاى دوره قاجارى ياد شده است. در گذشته، در كشور عثمانى و بسيارى از نقاط ديگر دنياى اسلام، اهل سنت، دوازده امام را در كنار خلفاى نخست و ائمه مذاهب چهارگانه دوست مىداشتهاند و به همين دليل نامشان را در اين بزرگترين مسجد دنياى اسلام آوردهاند.
- خانه فاطمه عليها السلام
خانه فاطمه و امام على عليهما السلام پشت خانه عايشه بود. درى به سمت شرق؛ يعنى كوچه و درى به سمت غرب؛ يعنى داخل مسجد و به موازات ستونهاى وفود و حرس داشت. در ديوار جنوبى آن، روزنهاى به خانه پيامبر صلى الله عليه و آله باز شده بود كه آن حضرت همواره از آن احوال دخترشان را جويا مىشدند و مىفرمودند:
«السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيتِ».
و به روايتى ديگر:
«الصَّلاةُ، الصَّلاةُ، الصَّلاةُ، إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً.»
پيامبر گرامى اسلام هنگامى كه از سفر باز مىگشتند، ابتدا به خانه دختر بزرگوار خود آمده، آنگاه به منزل خود مىرفتند.
خانه فاطمه عليها السلام اكنون در داخل ضريح، در انتهاى ديواره غربى و شمالى حجره قرار گرفته است.
سمهودى گويد: ميان خانه فاطمه عليها السلام و عايشه ديوارى بوده و وسط خانه فاطمه عليها السلام مكانى است كه مردم بسيار محترم مىدارند و از روى آن عبور نمىكنند. برخى گفتهاند كه اين مكانِقبر فاطمه عليها السلام است. سمهودى و برخى ديگر از مورّخان سنگ قبرى نيز در آن، با عنوان «هذا قبر فاطمة بنت رسول اللَّه» ديدهاند.
درى كه اكنون در سمتباب جبرئيل، به عنوان درِ خانه فاطمه مشهور است، همان درى است كه به سوى كوچه باز مىشده است.
خداوند به پيامبرش فرمان داد تا همه درهايى كه به مسجد باز مىشد، جز درِ اين خانه را ببندند؛ «أَمَرَ بِسَدِّ الْابْوابِ إلّا باب عليّ» اين حديث را بسيارى از مورّخان اهل سنت چون احمد بن حنبل، نسائى، طبرانى، حافظ بن حجر، حاكم نيشابورى و ديگران نقل كردهاند.(1) در همين خانه بود كه دو نور چشم پيامبرخدا صلى الله عليه و آله؛ يعنى حسن و حسين عليهما السلام به دنيا آمدند؛ پس از رحلت جانسوز پيامبر صلى الله عليه و آله عدّهاى در همين خانه بر شايستگىهاى على عليه السلام براى خلافت تأكيد و از بيعت با خليفه خوددارى ورزيدند. ابوبكر هنگام مرگ خود آرزو مىكرد كاش سه كار را نمىكردم كه يكى از آنها استفاده از زور براى باز كردن درِ خانه فاطمه عليها السلام بود.(2)
- دختر گرامى پيامبر(ص)
در تاريخ وفات و محل دفن حضرت فاطمه 3 نظرات گوناگون وجود دارد؛ نظريه مشهور نزد شيعه، 75 يا 95 روز است.(3) در مورد محل دفن آن معصومه نيز سه روايت وجود دارد.
- طبق روايتى از ابن شبّه در «تاريخ المدينه»، قبر فاطمه سلام الله علیها در قبرستان بقيع و در گوشه خانه «عقيلبن ابىطالب» است.(4) اين خانه در ابتداى قبرستان بقيع و همانجايى بوده كه امروز قبور ائمه شيعه واقع است.
ابن شبّه همچنين از عبيدالله بن على روايت كرده كه حسنبن على (ع) وصيت كرد كه مرا كنار قبر مادرم در بقيع دفن كنيد، پس او را در مقبرهاى كنار قبر مادرش؛ در مقابل پنجره خانه نَبِيه بن وهب به خاك سپردند. در اين مقبره دو قبر با سنگ نبشتهاى وجود داشت: قبر حسن بن على (ع) و قبر عايشه همسر پيامبر.(5) سمهودى نقل كردهكه امام صادق (ع) در بقيع كنار پدر و جدهاش مدفون شد؛ بر قبور آنان سنگ نبشته مرمرى با اين عبارت ديده مىشد:
«هذا قبرُ فاطمه بنت رسول الله سيّده نساء العالمين و قبر الحسنبن على و علىّ بن الحسين و قبر محمّد بن علىّ و جعفربن محمد:».(6)
علىبن موسى از مورّخان عصر عثمانى نيز گويد: فاطمه سلام الله علیها در كنار ائمه شيعه: مدفون شده است.(7) در پايين قبور ائمه بزرگوار شيعه سنگ قبرى مستقل قرار دارد كه اهل سنت معتقدند قبر حضرت فاطمه سلام الله علیها است و بر اساس نظر شيعه اين قبر متعلق به فاطمه بنت اسد است.
- برخى از مورّخان گفتهاند قبر حضرت فاطمه سلام الله علیها در خانه ايشان قرار دارد. ابن شبّه و سمهودى نيز رواياتى در اين مورد ارائه كردهاند؛ از جمله سمهودى گويد: فاطمه سلام الله علیها از على (ع) در لحظات احتضار خواستند تا فرش خانه را برداشته و محلّى را براى دفن ايشان آماده سازد.(8) شيخ صدوق از امام صادق (ع) روايت كرده است كه فاطمه سلام الله علیها در داخل خانه خود، كه در توسعه عمربن عبدالعزيز جزو مسجد شد، دفن گرديدهاند.(9) ابن شبّه همچنين از ابوغسّان روايت مىكند كه فاطمه سلام الله علیها در خانه خود دفن شده و بر مقبره او مثل همان چيزى كه بر مقبره پدر ايشان قرار گرفت، ساختند؛ چون او را در شب به خاك سپردند، بسيارى از مردم خبر نيافتند.(10) سمهودى گويد: هنگامى كه پايههاى گنبد مقبره پيامبر (ص) ساخته مىشد، در سمت شرق آن؛ يعنى پشت حجره، مكانى مثلث شكل بود كه قبرى و لحدى در آن يافتند. خبر آن ميان مردم سرو صدايى ايجاد كرد.(11) علاوه برآن، روايات ابن شهر آشوب در «المناقب» و كلينى در «كافى» حاكى است كه فاطمه سلام الله علیها در منزل خود، كه امروزه داخل مقصوره و ضريح پيامبر اسلام (ص) قرار گرفته، مدفون گرديده است.(12)
- گروهى چون ابوالفتوح رازى و ابن شهرآشوب از محدثان و مفسران شيعه نيز نقل كردهاند كه قبر فاطمه سلام الله علیها در محل روضهالنّبى (ص)؛ يعنى فاصله ميان منبر و مرقد پيامبر قرار دارد(13) كه اين نظريه نيز مؤيد نظريه دوم است؛ زيرا به اعتقاد شيعه؛ چنانكه گفتيم، منزل حضرت فاطمه سلام الله علیها جزو روضهالنبى (ص) محسوب مىگردد. پس مىتوان اين نظريه را با نظريه دسته دوم كه محل دفن را در خانه ايشان مىدانند، يكى دانست. در هر حال، بر اساس روايات مورد اعتماد شيعه، كه عمدتاً كسانى چون شيخ صدوق، طوسى، مجلسى، ابن شهرآشوب و … نقل كردهاند، احتمال دفن آن مكرّمه در منزل ايشان محتملتر و قطعىتر است. اين مكان امروزه در داخل ديوار شمالى حجره و مرقد پيامبر (ص) و پشت ايوان التهجد قرار دارد. والله اعلمُ بِالصّواب.
——————————————————-
- ابن حجر عسقلانى، الاصابة فى تمييز الصحابه، ج 2، ص 502؛ سبط بن جوزى، التذكرة خواص الامه فى معرفة الائمه 24؛ سمهودى، همان، ج 1، صص 474، 475 و 476. ابن جوزى، زاد المعاد فى هدى خير العباد، ص 24؛ سمهودى، همانجا.
- مسعودى، مروجالذهب، ج 2، ص 210؛ ابن عبدربه، العقدالفريد، ج 5، ص 21؛ يعقوبى، تاريخ اليعقوبى، ج 2، ص 115
- ابن قتيبه، همان جا؛ مسعودى، همان، ج 2، ص 105
- ابن شبه، تاريخ المدينه المنوره، ج 1، صص 105 و 106
- پيشين، ج 1، ص 107؛ مسعودى نيز گويد او را در بقيع كنار قبر مادرش فاطمه دفن كردند. (مروج الذهب، ج 3، ص 10).
- سمهودى، همان، ج 2، ص 905
- على بن موسى، همان، ص 11
- سمهودى، همان، ج 2، ص 903
- صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 148 و ج 2، ص 341؛ رحمانى الهمدانى، فاطمه الزهراء بهجه قلب المصطفى من المهد الى اللحد، ج 2، ص 270
- ابن شبه، همان، ج 1، ص 108؛ سمهودى، همان، ج 1، ص 903
- سمهودى، همان، ج 2، ص 907
- ابن شهرآشوب، مناقب الائمّه، ج 3، ص 365؛ كلينى، كافى، ج 1، ص 461
- ابن شهرآشوب، همانجا؛ ابن جبير، الرحله ص 170