• حساب و سؤال

 

از دیگر مراحل قیامت، مرحله حساب و سؤال است. آدمی در دنیا برخی از نتایج اعمال خویش را می­بیند و در پاره­ای احوال مرود حسابرسی قرار می­گیرد. با این حال، شکی نیست که دار دنیا قابلیت حسابرسی کامل همه­ی اعمال را ندارد، زیرا این امر جهانی را می­طلبد که در آن، حقیقت تمام اعمال آشکار شود و حجاب از نیمه­ی پنهان وجود آدمی کنار رود و انسان بتواند چهره­ی حقیقی اعمال را دریابد، اما چنین حادثه­ای تنها در سرای اخروی رخ می­دهد.

در یک کلام، دنیا دار عمل، و آخرت سرای محاسبه است و از این روست که قیامت را «یوم الحساب» خوانده­اند:

«إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ‌ * درحقیقت، کسانی که از راه خدا گمراه می­شوند، به سزای آنکه روز حساب را فراموش کرده­اند، عذابی سخت خواهند داشت. سوره ص آیه 26».

حوزه­ی این محاسبه آن چنان گسترده است که نه تنها اعمال ظاهری، که نیات نفسانی آدمی را نیز در بر می­گیرد:

«وَ إِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ * و اگر آنچه در دلهای خود دارید، آشکار یا پنهان کنید، خداوند شما را به آن محاسبه می­کند. سوره بقره آیه 284».

از سوی دیگر، با توجه به اینکه محاسبه اخروی  برخلاف حسابرسی اعمال در دنیا نیازمند تمهید مقدمات نیست و به دلیل ظهور کامل حکمیت مطلق الهی و نبودن حاکم و داور دیگری که موجب تعویق دادرسی خداوند گردد، هیچ وجهی برای کندی حسابرسی اعمال در آخرت وجود ندارد؛ از این رو، قرآن بر سرعت حسابرسی الهی تأکید می­کند:

«وَ اللَّهُ يَحْکُمُ لاَ مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ‌ * و خداست که حکم می­کند. برای حکم او بازدارنده­ای نیست و او به سرعت حسابرسی می­کند. سوره رعد آیه 41».

اما انسانها در مواجهه با این محاسبه، حال یکسانی ندارند؛ کسانی که اهل سعادت و هدایت­اند، محاسبه بر ایشان آسان می­گردد و آنان که اهل شقاوت و گمراهی­اند، حسابرسی بسیار سختی را می­گذرانند:

«فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ کِتَابَهُ بِيَمِينِهِ‌ * فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَاباً يَسِيراً * اما کسی که کارنامه­اش به دست راستش داده شود، به زودی او را حسابی بس آسان کنند. سوره انشقاق آیه 7 و 8»؛

«وَ الَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لاَفْتَدَوْا بِهِ أُولئِکَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهَادُ * و کسانی که وی پروردگارشان را اجابت نکرده­اند، اگر سراسر آنچه در زمین است و مانند آن را با آن داشته باشند، قطعاً آن را برای بازخرید خود خواهند داد. آنان به سختی مورد محاسبه قرار می­گیرند و جایشان در دوزخ است و چه بد جایگاهی است. سوره رعد آیه 18».

البته، دو گروه دیگر نیز وجود دارند؛ یک گروه، که اولیای خاص الهی­اند، بدون محاسبه وارد بهشت می­گردند و گروه دیگر، بدون حسابرسی در دوزخ افکنده می­شوند.

پاره­ای آیات قرآن حاکی از آن­اند که در ضمن محاسبه اعمال، همه­ی انسانها مورد سوال قرار می­گیرند:

«فَوَ رَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ‌ * عَمَّا کَانُوا يَعْمَلُونَ‌ * پس سوگند به پروردگارت که از همه­ی آنها خواهیم پرسید، از آنچه انجام می­دادند. سوره حجر آیه 92 و 93».

دامنه این سؤال چنان گسترده است که از نحوه­ی برخورد آدمی با نعمتهای الهی نیز پرسیده می­شود:

«ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ‌ * سپس در همان روز است که از نعمت روی زمین پرسیده خواهد شد.  سوره تکاثر آیه 8».

از چه اعمالی سوال می­شود؟

آيات قرآن حاكى از اين است كه از تمام كارهايى كه انسان انجام داده است سؤال مى­شود؛ چنان كه خداوند مى­فرماید:

«وَ لَتُسَئلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُون * و يقيناً شما از آنچه انجام ‏داديد، بازپرسى خواهيد شد. سوره نحل آیه 93»؛ باز خداوند می­فرماید:

«يَوْمَئذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْاْ أَعْمَلَهُم * در آن روز مردم بصورت گروه‏هاى پراكنده (از قبرها) خارج مى‏شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود. سوره زلزال آیه 6».

گذشته از اين آيات دسته­اى ديگر از آيات است كه حاكى از اين است كه از موضوعات خاصى سؤال مى­شود.

در اینجا به نمونه­هایی از آیات اشاره می­شود:

الف) درباره قرآن:

«وَإِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَلِقَوْمِكَ وَسَوْفَ تُسْئَلُونَ * حقاً كه قرآن ذكر الهى است كه براى تو پيامبر و قوم تو نازل گرديده و در آينده (قيامت) درباره­ى آن مورد سؤال قرار خواهيد گرفت. سوره زخرف آیه 44».

ب) راستگويى راستگويان:

«لِيَسْئَلَ الصّادِقينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْكافِرينَ عَذاباً أَليماً * تا خداوند از راستى راستگويان سؤال نمايد و او براى كافران عذاب دردآور آماده كرده است. سوره نحل آیه 56».

ج) قتل بى گناهان:

«وَإِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ * بِأَىِّ ذَنْب قُتِلَتْ * هنگامى كه از دختران زنده به گور شده (هر مقتول بى گناهى) پرسيده مى­شود كه به كدام جرم كشته شد؟ سوره تكوير آیه 8 ـ 9».

د) شهادت­ها:

خداوند می­فرماید: «سَتُكْتَبُ شَهَادَتهُمْ وَ يُسْئلُون * گواهى آنان نوشته مى‏شود و (از آن) بازخواست خواهند شد. سوره زخرف آیه 19».

البته تخصيص اين رشته از موضوعات براى سؤال، منافاتى با همگانى بودن آن ندارد، زيرا اين قسمت به خاطر اهميتى كه دارد، در لسان وحى به طور خصوص وارد شده است.

در روايات نيز اين تقسيم وارد شده است، برخى از روايات يادآور مى­شود كه از همه­ى كارها سؤال مى­شود، در حالى كه برخى، انگشت روى موضوعات خاصى مى­گذارد از باب نمونه:

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) می­خوانیم:

«من نخستین کسی هستم که در قیامت به پیشگان خداوند حاضر می­شوم. سپس قرآن بر من وارد می­شود و پس از آن خاندانم و سپس امتم. پس امتم می­ایستند و خداوند از آنها می­پرسد که با کتاب من (قرآن) و اهل بیت پیامبرتان چه کردید». (1)

در روایات بسیاری نیز وارد شده است که مقصود از «نعیم» که از آن در آخرت سؤال می­شود، پیامبر اکرم (ص) و ائمه مصوم­اند.

برای مثال، در یکی از احتجاجات امیر مؤمنان علی (ع) با فرد زندیقی آمده است: «آنان (ائمه معصوم) حجج الهی همان «نعیمی» هستند که بندگان خدا از آن سؤال می­شوند. زیرا خداوند به وجود آنان بر دوستداران و پیروانشان نعمت ارزانی داشته است. زندیق پرسید: این حجج الهی چه کسانی­اند؟ امام (ع) فرمود: آنان رسول خدا و جانشینان وی هستند که از سوی خداوند برگزیده شده­اند». (2)

و نيز پيامبر (ص) مى­فرمايد: «در قيامت بنده قدم از قدم بر نمى­دارد جز اين كه از چهار چيز مورد سؤال قرار مى­گيرد: از عمرش كه در چه راهى صرف شده؟ از دوران جوانى كه در چه مواردى سپرى ساخته است؟ از مالش كه از چه راهى تحصيل و در چه طريقى مصرف نموده؟ و از دوستى و محبت ما اهل بيت». (3)

ابوبصير گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى­فرمود: «اولين چيزى كه انسان در قيامت بايد پاسخگوى آن باشد، نماز است، پس اگر پذيرفته شود كارهاى ديگر نيز پذيرفته خواهد شد». (4)

على (عليه السلام)  از رسول گرامى (صلى الله عليه وآله وسلم) روايت كرده­اند كه فرمودند: اولين چيزى كه پس از مرگ از انسان سؤال مى­شود شهادت بر يگانگى خدا و رسالت محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) و ولايت تو از جانب خدا و رسول بر مؤمنان است، پس هر كس بدان معتقد بوده و اقرار نمايد، به نعمت هاى جاودان رهنمون خواهد شد. (5)

حقیقت حساب و سؤال اخروی چیست؟

ناگفته پیداست که ماهیت محاسبه بندگان و سؤال از ایشان در روز رستاخیز با بازجویی و حسابرسی دنیوی کاملا متفاوت است، زیرا در دنیا حسابرسی و بازخواست به منظور کشف واقعیت و تبدیل امر مجهول به معلوم صورت می پذیرد، حال آنکه خداوند عالم مطلق است و از همه­ی امور آگاهی دارد و وقوع خطا در علم او محال است.

بنابراین، تردیدی نیست که حساب و پرسش قیامت به هدف کشف مجهول انجام نمی­شود از این رو، چنین می­نماید که هدف حسابرسی الهی، ارائه حقیقت و باطن اعمال و اعتقادات آدمی به خود اوست و تحقق این هدف، امری تکوینی است که بر طبق مشیت الهی در آخرت واقع می­شود:

«يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّهُ وَ نَسُوهُ وَ اللَّهُ عَلَى کُلِّ شَيْ‌ءٍ شَهِيدٌ * روزی که خداوند همه­ی آنان را برمی­انگیزد و به آنچه کرده­اند آگاهشان می­گرداند خدا کارهایشان را برشمرده است و حال آنکه آنها آن را فراموش کرده­اند و خدا بر همه چیزی گواه است. سوره مجادله آیه 6».

آیه بالا بیانگر این حقیقت است که خداوند سبحان، که دانای مطلق است، در روز رستاخیز حساب دقیق تمام اعمال انسانها را دارد، در حالی که آنان اعمال خود را فراموش کرده­اند و خداوند آنان را در قیامت، به اعمال خویش آگاه می­گرداند.

———————

(1) بحار الانوار، ج72، ص337، ح5.

(2) در تفسیر این روایت گفته شده است که نعمت بودن هر یک از موهبتهای الهی در گرو آن است که در مسیر ولایت، که غایت خلقت بشر است، به کار گرفته شود. بنابراین، نعمت بالذات، ولایت است و از این رو، پرسش از نحوه بهره گیری از نعمتهای الهی، در حقیقت به پرسش از ولایت باز می­گردد. ن. ک: علامه طباطبایی، انسان از آغاز تا انجام، ص 163.

(3) بحار الانوار، ج7، ص258-267.

(4) بحار الانوار، ج7، ص267، ح33.

(5) بحار الأنوار، ج 7، ص 269ح 41.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا