- فضیلت زیارت امام کاظم(ع) و امام جواد(ع)
در این موضوع روایات و فضائل بسیاری نقل شده است. شیخ عباس قمی در کتاب گرانقدر مفاتیح الجنان می نویسد:
در فضيلت و كيفيت زيارت كاظمين عليهما السلام فضیلت بسيارى ذكر شده و در اخبار كثيره وارد شده كه زيارت امام موسى عليه السلام مثل زيارت حضرت رسول صلى الله عليه و آله است و در روايتى است كه هر كه او را زيارت كند مثل آن است كه زيارت كرده باشد حضرت رسول صلى الله عليه و آله و امير المؤمنين عليه السلام را و در روايت ديگر مثل آن است كه امام حسين عليه السلام را زيارت كرده باشد و در حديث ديگر هر كه او را زيارت كند بهشت از براى او است و شيخ جليل محمد بن شهرآشوب در مناقب از تاريخ بغداد نقل كرده که: هيچ امر دشوارى مرا روى نداد كه بعد از آن بروم به نزد قبر حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام و متوسل به آن جناب شوم مگر آنكه خدا آن را از براى من آسان كرد و نيز گفته كه ديده شد در بغداد زنى كه مى دويد پس به او گفتند كه به كجا مى روى گفت بسوى قبر موسى بن جعفر عليهما السلام كه دعا كنم براى پسرم كه او را حبس كرده اند مردى حنبلى مذهب در آنجا حاضر بود استهزا كرد به آن زن و گفت پسرت در زندان مرد آن زن گفت خداوندا از تو سؤال مى كنم به حق آن كسى كه او را در زندان شهيد كردند كه مرادش همان حضرت است كه قدرت خود را به من بنمايى ناگاه پسر آن زن را رها كردند و پسر آن مرد حنبلى را كه استهزا كرده بود به جنايت او گرفتند و شيخ صدوق از ابراهيم بن عقبه روايت كرده كه گفت نوشتم به خدمت امام على نقى عليه السلام و در نامه سؤال كرده بودم از زيارت ابى عبد الله عليه السلام و از زيارت امام موسى و امام محمد تقى عليه السلام يعنى آنكه كدام يك از اين دو زيارت بهتر است پس حضرت در جواب مرقوم فرموده بودند ابو عبد الله عليه السلام مقدم است و زيارت اين دو معصوم جامعتر و ثوابش بزرگتر است.
از جمله دیگر روایات فضیلت این دو امام عزیز این است که:
- حسن بن علی بن وشّا می گوید: به امام رضا علیه السلام عرض کردم: مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِيكَ أَبِي الْحَسَنِفَقَالَ زُرْهُ قَالَ فَقُلْتُ فَأَيُّ شَيْ ءٍ فِيهِ مِنَ الْفَضْلِ قَالَ لَهُ مِثْلُ مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ؛ چه پاداشی است برای کسی که قبر پدرت ابوالحسن را زیارت کند؟ فرمود: او را زیارت کن. (1)
راوی می گوید: گفتم: چه فضیلتی در زیارت ایشان است؟ امام فرمود: برای زائر ایشان، پاداشی مانند پاداش زائر قبر حسین- علیه السلام- است.
این تعبیر بلندی است که تمام ثوابهای مترتب بر زیارت قبر امام حسین- علیه السلام – را برای زیارت حضرت موسی بن جعفر به اثبات می رساند.
- حسین بن محمد قمی نقل کرده است که حضرت رضا- علیه السلام – فرمود: مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِبَغْدَادَ كَمَنْ زَارَ قَبْرَ رَسُولِ اللَّهِ- صلی الله علیه وآله – وَ قَبْرَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِلَّا أَنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا فَضْلَهُمَا؛ کسی که پدرم را در بغداد زیارت کند، مانند کسی است که قبر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و قبر امیرالمؤمنین علیه السلام را زیارت کرده است؛ جز آنکه رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان علیه السلام برتری و مقام خود را دارند. (2)
- «ابن سنان» می گوید: به امام رضا علیه السلام عرض کردم: پاداش زیارت قبر پدر بزرگوارتان چیست؟ قَالَ الْجَنَّةُ فَزُرْه؛ امام علیه السلام فرمود: بهشت، پس او را زیارت کن. (3)
- «عبدالرحمان بن ابی نجران» می گوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم: کسی که رسول خدا – صلی الله علیه وآله – را [در مدینه] زیارت کند، چه پاداشی دارد؟ فرمود: لَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام فَلَهُ الْجَنَّة؛ برای او بهشت است، و کسی هم که قبر ابوالحسن [موسی بن جعفر علیهما السلام] را زیارت کند، پس برای او بهشت است. (4)
- «احمد بن جعفر حمدان» می گوید: ازحسن بن ابراهیم ابو علی خلّال شنیدم که می گفت: مَا اَهَمَّنِی اَمْرٌ فَقَصَدْتُ قَبْرَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ- علیهما السلام – فَتَوَسَّلْتُ بِهِ، اِلّا سَهَّلَ اللهُ تَعَالَی لِی مَا اُحِبُّ کار (و مشکلی) برایم پیش نیامد، مگر نزد قبر موسی بن جعفر علیهما السلام رفتم، پس به او متوسل شدم، جز اینکه خداوند آنچه را دوست داشتم، برای من آسان نمود. (5)
———————–
- کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 499، باب 99، ح 3.
- کافی، شیخ کلینی، ج 4، ص 583؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 102، ص 4 و 20؛ مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج 10، ص 352، ح 2؛ وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 14، ص 545.
- تهذیب، شیخ طوسی، ج 6، ص82، ح 3؛ وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج 14، ص 545، باب 80، ح 3؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 102، ص 5، ح 22 و23.
- کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 299، ح 7، وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 14، ص 547، باب 80، ح 8؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 102، ص 5، ح 22 و23.
- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 102، ص1، ح1؛ تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، ج 1، ص 133.