• معیشت بر مبنای اعتدال و قناعت

در تعالیم آسمانی اسلام بر «تشویق به تولید و اعتدال و قناعت در مصرف» تأکید شده است. آیات و روایات فراوانی بر این اصل دلالت دارند؛ رفاه و آسایش واقعی آدمی در مصرف بی‌رویه نیست، بلکه در بی‌نیازی و عدم وابستگی به دیگران است. اگر انسان بتواند خود را از تعلّقات دنیایی آزاد و بی‌نیاز سازد، راحت‌تر زندگی خواهد کرد تا این‌که با مصرف بی‌حساب خود را بی‌نیاز کند.

برخی خود را از مسکن مجلّل، مرکب مدرن و بسیاری از زواید زندگی بی‌نیاز می‌بینند؛ اما گروهی دیگر با بهره‌مندی از این امور خود را بی‌نیاز می‌پندارند.

  • سفارش به اعتدال

امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید:

«آخرین توصیه خضر به موسی بن عمران این بود که … از محبوب‌ترین کارها نزد خدای بزرگ، میانه‌روی هنگام توانگری است.» (1)

  • برخی از آثار اعتدال

مطابق با روایات اسلامی اعتدال و میانه‌روی در زندگی آثار و برکات فروانی دارد از آن جمله:

– جلب رزق الهی

– نگهداری از فقر

– استجابت دعا

– نشانه کمال

– نگهداری از عذاب

  • قناعت در مصرف

قناعت ثروت بزرگی است. همچنان‌که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌واله می‌فرماید:

«کسی که به روزی خدا قانع باشد از توانگرترین مردم است.» (2)

آن حضرت در جای دیگری این‌گونه سفارش به قناعت می‌کند:

«خوشا به حال کسی که به دین اسلام هدایت یافته و عیش کفاف [دارایی در حدّ نیاز و مایه آبرومندی] دارد و ساده‌زیست و قانع است.» (3)

امام صادق علیه‌السلام نیز به حمران بن اعین فرمود:

«‏ای حمران! به پایین‌تر از خود بنگر و به کسی که از نظر دارایی و توانگری برتر از توست نگاه نکن، زیرا این کار تو را به آن‌چه روزی‌ات شده قانع‌تر می‌کند و از سوی پروردگارت سزاوار افزایش می‌گردی.» (4)

  • برخی از آثار قناعت

– بقای نعمت

امام کاظم علیه‌السلام می‌فرماید:

«هر کس میانه‌روی و قناعت پیشه کند، نعمت برایش پایدار می‌ماند.» (5)

– بی‌نیازی

امیر مؤمنان علیه‌السلام فرموده‌اند:

«خدای سبحان ثروت و بی‌نیازی را در قناعت قرار داده است.» (6)

– آسایش و راحتی

امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:

«هر کس به اندازه نیاز بسنده کند، آسایش و راحتی منظم دارد.» (7)

و نیز فرموده است:

«کسی که خدای سبحان به او قناعت بخشیده، خوش‌زیست‌ترین مردم است.» (8)

– نشانه ایمان

به فرموده امام صادق علیه‌السلام قناعت یکی از نشانه‌های فرد مومن است:

«سزاوار است که مؤمن دارای هشت خصلت باشد که یکی از آن‌ها قانع بودن به روزی خداداد است.» (9)

———

1- الخصال، ج ‏1، ص 111.

2- تحف العقول، النص، ص 7.

3- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏15، ص 231.

4- علل الشرائع، ج ‏2، ص 559.

5- تحف العقول، النص، ص 403.

6- إرشاد القلوب إلى الصواب، ديلمي، ج ‏1، ص 119.

7- الكافي (ط – دارالحديث)، ج ‏15، ص 61.

8- تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 393.

9- الكافي (ط – دارالحديث)، ج ‏3، ص 120.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا