• امام مهدی (عج) در قرآن

قرآن کريم، چشمه زلال ناب‏ترين معارف الهي و ماندگارترين حکمت‏ها و دانش‏هاي مورد نياز بشر است. کتابي است سراسر راستي و درستي که خبرهاي گذشته و آينده جهان را بيان کرده است و هيچ حقيقتي را فروگذار نکرده است. البته روشن است که حجم بسيار گسترده حقايق عالم در ژرفاي آيات الهي نهفته است و تنها آن‏ها که به عمق معاني آن دست يابند به آن واقعيّات پي خواهند برد و آنان اهل قرآن و مفسران حقيقي آن يعني پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله وسلم و خاندان پاک او هستند.

  • نام یا آرمان

نام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) به صراحت در قرآن نیامده، اما حقیقت مهدویت و نجات نهایی بشر از دست ظالمان و زورگویان عالم و برقراری حکومت عدل جهانی که آرمان نهایی آن حضرت است، مسئله­ای است که به صراحت در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

اگر نام حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن نیست، ولی صفات و خصوصیات حكومت او در قرآن وارد شده است.

قيام و انقلاب آخرين سفير الهي از بزرگترين حقايق جهان است که در آيات فراواني از قرآن کريم به آن اشاره شده و روايات بسياري در تفسير آن آيات نقل گرديده است که به چند نمونه اشاره مي‏کنيم:

  1. در سوره انبياء آیه 105 آمده است:

«وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرَ أَنَّ الْاَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ * همانا در زبور پس از ذکر [تورات] نوشتيم که زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.»

امام باقرعليه السلام فرمود: «مقصود از بندگان شايسته‏اي که زمين را به ارث مي‏برند، امام مهدي و ياران او هستند». (1)

  1. در سوره قصص آیه 5 مي‏فرمايد:

«وَ نُريدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ * و ما اراده کرديم بر مستضعفان زمين، منّت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] و وارثان زمين قرار دهيم.»

امام علي‏عليه السلام فرمود:

«مقصود از مستضعفان خاندان پيامبرند. خداوند پس از تلاش و رنجشان، «مهدي» اين دودمان را برمي‏انگيزد و آنان را به اوج شکوه و عزت و اقتدار مي‏رساند و دشمنانشان را به سختي ذليل مي‏سازد». (2)

  1. در سوره هود آیه 86 آمده است:

«بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * بقيّةالله براي شما بهتر است اگر مؤمن باشيد.»

امام باقرعليه السلام فرمود: «وقتي امام مهدي‏عليه السلام ظهور کند بر ديوار کعبه تکيه زند و اولين سخني که بر زبان جاري کند اين آيه است. سپس مي‏فرمايد: من «بقيةالله» در زمين و جانشين او و حجت او بر شما هستم. پس هر کسي بخواهد بر او سلام کند گويد: اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا بَقِيَّةَ اللّهِ في اَرْضِهِ». (3)

  1. در سوره حديد آیه 17 فرموده است:

«اِعْلَمُوا اَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَيَّنَّا لَکُمُ الْآياتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ * بدانيد خداوند زمين را پس از مرگ آن زنده مي‏کند. ما نشانه­های خود را براي شما بيان کرديم، باشد که بينديشيد.»

امام صادق‏عليه السلام فرمود:

«مراد از این آیه اين است که خداوند زمين را به واسطه عدالت حضرت مهدي‏عليه السلام در دوران ظهورش زنده خواهد کرد پس از آن که به سبب ستم ستمکاران مرده باشد». (4)

  1. در سوره بقره آیه 4 تا 1 آمده است:

«ذَلِكَ الْكِتَبُ لَا رَيْبَ  فِيهِ  هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون * اين کتاب که هيچ ترديدي در آن نيست. روشنگر راه پرهيزکاران است. آنانکه به غيب ايمان آوردند و نماز را بر پاي دارند و از آنچه به ايشان روزي داده‏ايم انفاق مي‏کنند.»

در آيات فوق ويژگيهاي متقين و پرهيزکاران مطرح شده است که عبارتند از:

1) ايمان به غيب

2) اقامه صلوة

3) انفاق‏

ايمان به غيب نقطه جدايي مومنان از غير مومنان است.

مومنان مرز جهان ماده را شکافته و خود را از چهار ديواري آن گذرانده‏اند. آنان با اين ديد وسيع با جهان فوق العاده بزرگتري ارتباط دارند در حالي که مخالفان آنان اصرار دارند انسان را هم چون حيوانات در چهار ديواري جهان ماده محدود کنند.

  • واژه‏ي غيب

کلمه غيب، شامل جهان ماوراء حس است چنانکه شهود نقطه‏ي مقابل آن است و به معناي عالم محسوسات است. غيب در اصل به معني چيزي است که پوشيده و پنهان است و چون عالم وراء محسوسات از حس ما پوشيده است به آن غيب گفته مي‏شود.

در قرآن کريم مي‏خوانيم:

«عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَانُ الرَّحِيم * خداوندي که به غيب و شهود (پنهان و آشکار) داناست و اوست خداوند بخشنده و رحيم. سوره حشرآیه 22»

و اگر مي‏بينيم در برخي از روايات ائمه معصومين عليهم‏السلام غيب در اين آيه را به امام غائب حضرت مهدي موعود عليه‏السلام تفسير کرده‏اند در حقيقت مي‏خواهند وسعت معناي ايمان به غيب و شمول آن را حتي نسبت به امام غائب عليه‏السلام مجسم سازند.

امام صادق عليه‏السلام در جواب شخصی که از ایشان پيرامون اين آيه توضيح خواست مي‏فرمايد:

«متقين» شيعيان علي عليه‏السلام هستند و غيب همان حجت (امام مهدی) پوشيده از نظرهاست. (5)

————————

(1) تفسیر قمی ج2 ص52

(2) غیبت طوسی ص184

(3) کمال الدین ج1 باب 32 ح16

(4) غیبت نعمانی ص32

(5) کمال الدین ج2 ص340

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا