• درجات توبه

با توجه به آیات و احادیث وارد شده، توبه دارای درجات گوناگونی است. در روایتی که از امام صادق علیه‌السلام آمده است؛ مطابق با گروه‌بندی افراد، توبه‌های گوناگونی وجود دارد:

«التَّوْبَةُ حَبْلُ اللَّهِ وَ مَدَدُ عِنَايَتِهِ وَ لَا بُدَّ لِلْعَبْدِ مِنْ مُدَاوَمَةِ التَّوْبَةِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ كُلُّ فِرْقَةٍ مِنَ الْعِبَادِ لَهُمْ تَوْبَةٌ فَتَوْبَةُ الْأَنْبِيَاءِ مِنِ اضْطِرَابِ السِّرِّ وَ تَوْبَةُ الْأَوْلِيَاءِ مِنْ تَلْوِينِ الْخَطَرَاتِ وَ تَوْبَةُ الْأَصْفِيَاءِ مِنَ التَّنْفِيسِ وَ تَوْبَةُ الْخَاصِّ مِنَ الِاشْتِغَالِ بِغَيْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ تَوْبَةُ الْعَامِّ مِنَ الذُّنُوبِ* (1) توبه؛ ریسمان خداوند بزرگ است، و یاری و کشش عنایت و لطف اوست؛ و بنده باید پیوسته و در همه حال به مقتضای حال و جریان امور خود در حال توبه باشد؛ و برای هر فِرقه و طائفه‌ای توبه مخصوصی است؛

پس توبه پیامبران الهی؛ توبه از مضطرب شدن باطن و به هم خوردن حالت اطمینان است،

 و توبه اولیا؛ توبه از عوارض رنگارنگی خاطر است که بر خلاف ثبوت و استقامت است،

و توبه اصفیاء و برگزیدگان حق؛ توبه از استراحت و فراغت و غفلت و کدورت می‌باشد که بر خلاف دوام توجه است،

و توبه افراد خاص و بندگان مخصوص؛ توبه از مشغول بودن به غیر پروردگار است که توجه به غیر خدا پیدا کرده و سرگرم به آن‌ها باشد،

و توبه عوام و عموم مردم؛ توبه از گناهان و معاصی و خلاف‌ها است.»

مطابق با احادیثی از این قبیل؛ در یک دسته‌بندی می‌توان گفت توبه سه نوع است:

1- توبه عام: که مربوط به همه بندگان است و بایستی از ترک واجبات و انجام محرمات توبه کنند.

2- توبه خاص: که مربوط به معصومان است و از ترک اولی توبه می‌کنند.

3- توبه اخص: که مربوط به اهل سیر و سلوک است و از توجه به غیر خدا توبه می‌کنند.

توبه گنهکاران از نوع اول است و توبه حضرت آدم علیه‌السلام و سایر انبیاء از نوع دوم است و نوع سوم توبه پیغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است که می‌فرماید:

«فَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِي الْيَوْمِ سَبْعِينَ مَرَّةً؛ (2)

در روز هفتاد مرتبه استغفار می‌کنم.»

توبه یک عکس العمل است، عکس العمل روح در مقابل معاصی و به دو چیز بستگی دارد، یکی شدت معاصی و یکی صاف بودن و صیقلی بودن روح، چنان‌که عکس العمل یک توپ که به زمین زده می‌شود هم به فشار دست زننده و هم به مسطح بودن و صاف بودن زمین بستگی دارد.

اهل سیر و سلوک در هر مرحله‌ای از کمال قرار بگیرند؛ به مرحله بالاتر توجه می‌کنند، و توقف در آن را برای خود جایز نمی‌دانند و با توبه و استغفار و ترک اصرار و پشیمانی از غفلت‌های گذشته و تضرع به درگاه الهی خود را پاک می‌گردانند. از این رو گفته شده است:

«حَسَنَاتُ الْأَبْرَارِ سَيِّئَاتُ الْمُقَرَّبِين‏ * نيكى‏هاى افراد خوب براى افراد مقرّب بدى محسوب مى‏شود.»

استغفار امام و نبی از این دید است.

———–

1- مصباح الشریعة، ص 97.

2- بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏60، ص 183.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا