• برزخ

با مرگ، پیوند میان روح و بدن مادی انسان گسسته می­شود و در پی این جدایی، بدن متلاشی می­گردد. حال پرسیدنی است که پس از مرگ، سراجام روح چیست؟

در پاسخ به این پرسش، عموم اندیشمندان اسلامی بر این اعتقادند که آدمی، پس از مرگ، از دو مرحله‌ی اساسی گذر می‌­کند: مرحله‌ی نخست که عالم برزخ نام دارد، با مرگ آغاز می­گردد و تا فرارسیدن رستاخیز (قیامت) ادامه می­یابد. مرحله دوم، که همان عالم آخرت است، با وقوع رستاخیز آغاز می­شود و تا ابد ادامه دارد و هیچ پایانی برای آن نیست.

براساس این دیدگاه، روح هر انسانی پس از مرگ به عالم برزخ منتقل می­شود تا سرانجام، رستاخیز فرارسد و همه‌ی انسانها در پیشگاه خداوند حضور یابند.

شایان ذکر است که واژه «برزخ» به معنای حایل و فاصله‌ی میان دو چیز است و عالم مذکور را از آن رو «برزخ» می­نامند که واسطه‌ی میان دنیا و آخرت است.

  • داوری عقل درباره‌ی عالم برزخ

آیات و روایات فراوانی بر وجود عالم برزخ به مثابه‌ی مرحله­ای میان دنیا و آخرت دلالت دارند. اما پیش از بررسی شواهد نقلی عالم برزخ، باید دید که داوری عقل در این باره چیست؟

واضح است که با قبول تجرد روح انسانی، می­توان بر وجود عالم برزخ استدلال کرد. این استدلال بر دو مقدمه اصلی استوار است:

الف) روح انسانی موجودی مجرد است و از این رو، پس از مرگ نابود نمی­شود، بلکه هم چنان هستی­اش ادامه می­یابد. (1)

ب) با توجه به نشانه­های رستاخیز، شکی نیست که هنوز زمان وقوع آن فرا نرسیده و عالم آخرت آغاز نشده است.

با توجه به این دو مقدمه روشن می­شود که باید ارواح مردگان پس از خروج از عالم طبیعت و پیش از وقوع رستاخیز، در عالم دیگری (غیر از دنیا و آخرت) به سر برند و این عالم میانی، همان برزخ است.

  • حیات برزخی

برخی روایات بیانگر آن­اند که روح آدمیان در برزخ، در کالبدهایی مثالی قرار می­گیرد که برحسب ظاهر، کاملاً با بدنهای دنیوی آنها مشابهت دارد، به گونه­ای که پس از ورود شخص به برزخ، آشنایان او، وی را به خوبی می­شناسند؛ در ادامه بحث ویژگی­های این بدن را در بیانی نوارانی از امام صادق علیه السلام بررسی می­کنیم:

«راوی می گوید: از امام صادق (ع) درباره‌ی ارواح مؤمنان پرسیدم. فرمود: به صورت مشابه با بدنهای دنیوی خود در بهشت­اند، به گونه­ای که اگر مؤمنی را ببینی می­گویی او فلانی است.  در ادامه امام (ع) فرمود: وقتی خداوند روح مؤمنان را می­ستاند، او را در قالبی مانند قالب دنیا قرار می­دهد، سپس می­خورند و می­آشامند و وقتی کسی بر او وارد می­شود، او را به همان چهره­ای که در دنیا بوده است، می­شناسد.»؛ (2)

آیات و روایات متعددی این حقیقت را آشکار می­سازند که آدمی در عالم برزخ از نوعی شعور و حیات برخوردار است. در اینجا پاره­ای شواهد قرآنی و روایی این مدعا را از نظر می­گذرانیم:

الف) در برخی آیات، به صراحت از حیات برزخی انسانهای سعادتمند و بهره­مندی آنان از نعمتهای الهی سخن گفته شده است. قرآن درباره‌ی شهیدان راه خدا می‌­فرماید:

«وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ‌ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ‌ * هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار؛ بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می­شوند. به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است خشنودند و برای کسانی که از پی ایشان­اند و هنوز به آنان نپیوسته­اند شادی می­کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می­شوند. سوره آل عمران آیه 169 و 170»

این دو آیه، آشکارا بر زنده بودن شهیدان، پس از مرگ دلالت دارند، زیرا تعابیری مانند «روزی خوردن در نزد پروردگار» و «خشنودی از نعمتهای الهی» بدون در نظر گرفتن حیات و شعور برزخی بی معناست. در آیه دوم، تعبیر «هنوز به آنان نپیوسته اند» بویژه با توجه به اینکه ظاهرا مخاطبان این آیه کسانی­اند که به روز رستاخیز ایمان دارند، گواه روشنی است بر این که قرآن در این آیات در مقام توصیف احوال شهیدان در برزخ است، نه در قیامت.

ب) پاره­ای آیات نیز بیان می­دارند که پس از مرگ، میان مردگان و فرشتگان گفت و گویی صورت می­پذیرد:

«الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِکَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلاَمٌ عَلَيْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ‌ * کسانی که فرشتگان جانشان را در حالی که پاک­اند می­ستانند و به آنان می­گویند: درود بر شما باد، به پاداش آنچه انجام می­دادید، به بهشت درآیید. سوره نحل آیه 32»؛

«إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِکَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ کُنْتُمْ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ * کسانی که بر خویشتن ستمکار بوده اند، وقتی فرشتگان جانشان را می­گیرند، می­گویند: در چه حال بودید؟ پاسخ می­دهند: ما در زمین از مستضعفان بودیم. سوره نساء آیه 97».

بدیهی است که چنین گفت و شنودهایی، بدون شعور و آگاهی طرفین، بی معناست.

ج) آیات و روایات مربوط به نعمت و عذاب برزخی نیز، شاهد دیگری بر حیات برزخیان­اند، زیرا لذت بردن از نعمت و رنجور شدن از عذاب، تنها درباره‌ی کسی تصور می­شود که از نوعی حیات و درک و آگاهی برخوردار باشد. در بحث آتی، نگاهی کوتاه به برخی از این آیات و احادیث خواهیم داشت.

د) در برخی احادیث اسلامی، شواهدی بر حیات برزخی به چشم می­خورد، برخی از این شواهد عبارت­اند از:

  1. سخن گفتن پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) با مردگان: پیامبر اکرم (ص) خطاب به اجساد کشتگان مشرکان مکه در جنگ بدر، که درون چاهی انداخته شده بودند، فرمود:

«ای اهل چاه! آیا آنچه را که پروردگارتان به شما وعده داده بود حق یافتید؟ همانا من وعده‌ی پروردگارم را حق یافتم. گروهی گفتند: ای رسول خدا! آیا آنان می­شنوند؟ فرمود: شما نسبت به آنچه من می­گویم ازآنها شنواتر نیستید، ولی آنها امروز پاسخ نمی­دهند». (3)

  1. آگاهی مردگان از برخی احوال اهل دنیا: برخی از روایات حاکی از آن است که انسانها پس از مرگ از برخی احوال بازماندگان خویش آگاه می­شوند. برای مثال، در حدیثی از امام کاظم (ع) وارد شده است که مؤمنان پس از مرگ، در نوبتهای متوالی به زیارت بازماندگان خود می­آیند و کوتاهی یا بلندی فاصله‌ی هر نوبت به منزلت معنوی آنان بستگی دارد. (4)
  2. شادی مؤمنان در برزخ از اعمال نیک بازماندگان: در پاره­ای احادیث آمده است که اموات بر اثر دعا و استغفار بازماندگان شاد می­شوند. در روایتی از امام صادق (ع) می­خوانیم:

«همانا شخص مرده به سبب رحمت و طلب بخشایش برای او خشنود می­شود، همان گونه که شخص زنده با دریافت هدیه خوشحال می­گردد». (5)

  1. آموزش قرآن در برزخ: از امام کاظم (ع) روایت شده است:

«هرکس از دوستان و شیعیان ما بمیرد و به خوبی قرآن را نداند، در قبر به او آموخته می­شود تا خداوند درجه او را بالا ببرد…». (6)

این گروه از روایات، افزون بر آنکه گوشه­ای از احوال برزخیان را بیان می­دارد، همگی بر شعور و ادراک آنان دلالت می­کنند.

بنابراین، برزخ گذرگاه ورودي به قيامت است و انسان در ادامه مسير زندگي دنيا وارد جهان برزخ مي‏شود، كه سراسر آگاهي و زندگی است.

در برزخ حقیقت جهان هستی تا اندازه­ای بر انسان آشکار می­شود و از خواب چندين ساله بيدار مي‏شود و نتيجه کارهایش را با شگفتي تمام می­بیند؛ خواه بدن او بپوسد يا سالم بماند يا بسوزد يا طعمه حيوانات گردد؛ يعني انسانيت انسان كه تمام حقيقت انسان را تشكيل مي‏دهد وارد جهان برزخ مي‏شود.

  • تجسم اعمال در برزخ

از پاره ای روایات چنین بر می­آید که در برزخ، اعمالی که آدمی در دنیا انجام داده است، در قالبهای مثالی و برزخی تجسم می­یابند. برای مثال، از امام صادق (ع) روایت شده است:

«هنگامی که مؤمن به قبر خویش وارد می شود نماز او در سمت راست و زکات در سمت چپ اوست و نیکی بر او سایه انداخته است و صبر (روزه) به گوشه­ای می­رود و هرگاه دو فرشته­ای که عهده دار سؤال اویند، وارد شوند صبر (روزه) به نماز و زکات می­گوید: صاحب خود را دریابید و اگر عاجز شدید، من او را در می­یابم». (7)

———————————–

(1) روشن است که این دلیل بر خصوص تجرد روح استوار نیست، بلکه با قبول استقلال روح از بدن و بقای آن پس از مرگ این استدلال نیز تمام خواهد بود؛ حتی اگر روح باقی را موجودی غیر مجرد بدانیم.

(2) فروع كافي ج3، ص245.

(3) علاء الدین هندی، کنزالعمال، ج 10، ص 377، ح 29876.

(4) کلینی، کافی، ج 3، ص 231، ح 5.

(5) فیض کاشانی، محجة البیضاء، ج 8، ص 292.

(6) کلینی، کافی، ج 2، ص 606، ح 10.

(7) همان، ج 3، ص 240، ح 13 و ص 231، ح 1 و ص 240، ح 14.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا