- معنا و مفهوم امانت
یکی از خصلتهای اخلاقی انسان که دارای ارزش و اهمیت فوق العاده ای است، امانت و امانت داری است.
امانت در فرهنگ لغت، دارای معانی مختلفی است: پاس داری، حفاظت، امـنـیـت، مراقبت، رازداری، نگه داری، آسایش و آرامـش از جـمـلـه مـعانی امانت است.
و مفاهیمی چون: خـیـانـت، دزدی، بی وفایی، ایجاد رعب و وحشت، نیرنگ، جـاسـوسـی، نـفاق، بهتان، کتمان حقیقت و بی مبالاتی در نگه داری اسرار، متضاد آن می باشد.
اگـر بـا دیدی وسیعتر به متن امانت بنگریم، در مییابیم که حتی افـراد لاابالی و بی ایمانی که بویی از انسانیت و حسن خلق نبردهاند و بـعضاً ظلم و ستم میکنند، به نوعی شیفته و جذب امانت و امانت داران میشوند. دلیل آن این است که امانت دربردارنده امنیت و امان است. کلمهای که با شنیدن نام آن، نوعی آرامش خـاطر و آسایش خـیال را برای انسان به ارمغان میآورد و در پناهش امنیت روح و روان او را تضمین میکند و از هر گونه خوف و ترس در امان میدارد.
امانت در نظر اسلام، از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است، به طوری که در نمونههای فراوانی از سفارشها و توجهات الهی قرآن و احادیث و روایات ائمه معصومین(ع) به چشم می خورد.
خداوند متعال که خود بهترین و بزرگترین امین و نگهبان است، از هرگـونه خیانت پاک میباشد. در این جا به نمونههایی از آیـات قرآنی و روایات معصومین (ع) که درباره امانت وارد شده است، اشاره میکنیم.
خداوند در قرآن نـسبت به حفظ امانت و سپردن آن به دست صاحبانشان میفرماید:
«إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا * خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را، به صاحبانش بدهید. سوره نساء آیه 58»
در جایی دیگر درباره خیانت نکردن در امانت میفرماید:
«فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُم بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِى اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّه * و اگـر کـسی از شما دیگری را امین دانست، آن کس که امین دانسته شده امانت را باز دهد و باید از خدا بترسد. سوره بقره آیه 283».
خداوند در آیهای دیگر درباره قبول و رد امانت از اهل کتاب (نـصـاری و یهود) سخن می گوید و میفرماید: «وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَ مِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَادُمْتَ عَلَيْهِ قَائمًا * بعضی اهل کتاب (از نصاری) تا بـه آن حد درست کارند که اگر مال بسیاری به آنان امانت دهی، رد امـانـت کـنـنـد، و بـرخـی دیـگر از اهل کتاب (یهود) آن اندازه نـادرسـتند که اگر به آنان یک دینار امانت دهی رد نکنند، جز آن که بر مطالبه آن سخت گیری کنی. سوره آل عمران آیه 75».
آیه دیگری به امانت داری در طول زندگی و پاداش عظیمی که به شخص امین تعلق می گیرد، اشاره میکند و میفرماید: «وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَاعُونَ * وَ الَّذِينَ هُم بِشهَادَاتهِمْ قَائمُونَ * وَ الَّذِينَ هُمْ عَلىَ صَلَاتهِمْ يحُافِظُونَ * أُوْلَئكَ فىِ جَنَّاتٍ مُّكْرَمُون * و آنان که امانت و عـهـد و پیمانشان را رعایت می کنند؛ و آنان که برای شهادت به حق قیام می کنند؛ و آنان که بر نمازشان مواظبت دارند، اینان در باغهای بهشت با عزت و احترام متنعم اند. سوره معارج آیات 32-35».
*حضرت امـام عـلی (ع) در حدیثی دیگر، درباره ارزش معنوی امانت داری میفـرمـایند:
«پیوسته راست گویی و امانت داری باش که آن دو شیوه نیکان است.» (1)
* امام صادق(ع) نیز میفرماید: «از خدا بترسید و هرکس که شما را امین دانسته و امانتی به شما سپرده، امانتش را بازگردانید؛ اگر قاتل علی بن ابی طالب امانتی به من بسپارد من امانت او را باز میگرداندم.» (2)
و نـیز امام صادق (ع) میفرماید: «خدای عزوجل پیامبری را مبعوث نکرد مگر به امانت داری و راست گویی نسبت به نیکوکار و بدکار سفارش فرمود.» (3)
- انواع امانت در اسلام
در فرهنگ اسلام امانت به دو چیز اطلاق می شود:
الف) تکالیف بندگی:
این نوع امانت، نمونه های گوناگونی دارد که به آنها اشاره می شود.
- اعضا و نیروهای وجود انسان: تمام اعضا و جوارح، تواناییها، اسـتعدادها، نیروهای وجودی انسان نعمتهایی هستند که به صورت امانت در اختیار انسان قرار گرفته اند و بر ایشان است که از ایـن امانتها به طریقی شایسته و نیکو در راه رضای خدا و اطاعت کردن از او به کار گیرد و از بندگی شیطان و اسیر وسوسه های او شدن دست بردارد.
- نمونه هایی از این امانات الهی
زبان به عنوان یـکی از امانات الهی وظیفه دارد سخنان حق را بگوید و از گفتن سخنان لغو و بیهوده خودداری کند.
یکی دیگر از امانات انسان، گوش است که باید از آن در راه شنیدن سخنان حـق و غـیر حرام استفاده کرد و از شنیدن سخنان باطل و ناروا دوری گزید.
چشم نیز باید از دیدن منظرههای گناه آلود و فساد انگیز که تیری از تیرهای شیطان است، فرو بندد و در عوض مناظر و آیات عبرت انگیز را نظاره کند.
دست و پا، دو امانت دیگر الهی هستند که در اختیار انسان قرار گرفته است که از هر کدام باید در کارهای خیر بهره جست و از رفتن به مجالس فساد و عیاشی و دست داشتن در کارهای غیر اخلاقی و غیر شرعی خودداری کرد.
- علم دین و دانش به احکام الهی: دانش، امانتی است در دست دانشمندان و علما که باید از آن به نحو احسن و نیکو استفاده کنند و در جهت رشد و نمو آن در راه خیر و صلاح جامعه و رضای پـروردگار کـوشا باشـند، تا به خوبی از عهده این امانت الهی برآیند.
- راز مـردم: رازهای مردم نیز امانت اند و هیچ فردی حق ندارد بدون مصلحت خاص، اسرار دیگران را به هر طریقی فاش نماید.
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «مجلس ها امانت است، جز سه مجلس: مـجلسی کـه در آن خونی به حرام ریخته شود، مجلسی که در آن ناموس حرامی حلال شمرده شود و مجلسی که در آن مال و ثروتی به ناحق روا شمرده شود» (4)
- اسلام: اسلام نیز یکی از امانات الهی است که خداوند به وسیله رسول اکرم (ص) بر بشر عرضه کرده است و همه انسانها ملزم به رعایت و حفظ این امانت الهی هستند. پیامبران (ص)، ائمه معصومین (ع)، علماء، شهیدان پاسبانان و حافظان این مکتب بزرگ بشری بوده اند و انسان ها را نیز به حفظ این امانت الـهـی تـوصـیـه و سـفارش کرده اند.
- فریضههای الهی: وظایف الهی مانند نماز، روزه، حج و… امانتهای خداوند هستند که انسانها باید در انجام صحیح و شایسته آن فرایض کوشا باشند تا از عهده انجام این امانت های الهی به خوبی برآیند.
- پستها و مقامها: افرادی که دارای مناصبی در دستگاه حکومتی هستند، ضامن امانتهایی هستند که بر عهده آنان نهاده شده است. پـس باید چنین افرادی از پست و مقام خود در جهت خدمت به مردم استفاده کنند و از مال اندوزی و شخصیت گرایی نامطلوب و رشـوه خواری دوری کنند. حـضرت علی (ع) در نامهای به یکی از فـرماندارانش که ظاهرا از مقام خود سوءاستفاده کرده بود، نوشتند: «از تو به من خبری رسیده است، اگر چنان کرده بـاشـی، پروردگار خود را به خشم آورده، و امام خود را نافرمانی کرده و امانت خود را خراب کرده ای.» (5)
ب) مال سپرده شده:
منظور از مال سپرده شده، اموال و داراییها و احیانا اشیایی است کـه بـه انسان امانت داده میشوند و او باید از این امانت ها به نحو احسن نگه داری کند. به چند نمونه از انواع امانت از نوع مال سپرده شده اشاره میشود.
- نامهها و پیغامها: فرد امین باید در حفظ و نگهداری اسـرار، مـطالب و نوشته های دیگران کوشا باشد و آن را از دسترس بیگانگان دور نگاه دارد.
- اجناس و کالاها: فرد امین موظف است از وسایلی که به او سپرده میشـود همانند جان خویش مواظبت کند و بدون رضایت فرد امانت دهنده به اموالش دست نزند و آن ها را خراب نکند.
- بیت المال مردم: از مهم ترین امانت ها، بیت المال مردم است. مـیـز، کـلاس، آب، بـرق، وسیلههای نقلیه عمومی و هزاران وسیله دیـگـر هـمـگی از اموال عمومی هستند که نزد همه به امانت سپرده شـده است. البته بعضی از اموال عمومی وجود دارند که به یک گروه خاص و یا فرد معینی به امانت گذاشته میشوند مثل: مدرسه، اداره، شـرکـت و… ولـی هدف در همه این اموال یکی است و آن پاسبانی و مراقبت لازم و مفید در حفظ و نگه داری از این اموال میباشد.
روزی عقیل خدمت حضرت علی (ع) شرف یاب شد و گفت: «یا علی تو بـرادر مـنـی و خزانه بیت المال در دست تو است، من نیز فقیر و عیالـوار هستم، لطفا سهم بیش تری از بیت المال را به من بده.
علی(ع) فرمود: ای عقیل! بیت المال حق عموم مردم و امانت در دست من هست و هرگز چنین کاری را (خیانت در بیت المال) مرتکب نخواهم شد. و حضرت آن گاه که اصرار عقیل را میبیند، آهنی داغ بر کف دست او میگذارد. عقیل میگوید: سوختم! حضرت علی (ع) میگوید: تـو از ایـن آهـن داغ این گونه فریاد می زنی؟ چگونه می خواهی مرا با انجام این کار در آتش جهنم بسوزانی» (6)
- حیوانات: انسانهایی که از چهارپایان استفاده میکنند، باید از آنهـا نـیز مراقبت و نگهداری کنند؛ یعنی آنها را گرسنه و تشنه نگذارند، تازیانه نزنند، بیش از توانشان بار نکشند و آزار و اذیتشان نکنند.
حضرت علی (ع) در این باره میفرماید: «اگر تمام دنیا را به من بدهند کـه در مقابل آن پوست جوی را از دهان مورچه ای بگیرم، چنین گناهی مرتکب نخواهم شد.» (7)
- زمین: انسانها مکلف اند که این امانت خداوندی را ویران نکنند و بـا کشت و کار استفاده بهینه و سودمند، آن را آباد کنند.
حـضـرت عـلـی (ع) در خطبه ای می فرماید: «شما مسئولیت دارید و مکلفید و حقوقی بر عهده شما هست، حتی نسبت به چهارپایان و نسبت به زمین» (8)
- آثار فردی امانت داری
همان طور که هر کاری آثار و هدفی دارد، امانت داری نیز آثار و فواید فردی و اجتماعی بی شماری دارد که به چند مورد از آنها اشاره میشود:
- خشنودی خداوند: انسان امانتدار علاوه بر جلب رضایت خداوند از اجـر معنوی دنیوی و پاداش اخروی برخوردار میگردد و جایگاهش در بهشـت برین خواهد بود. در حدیثی از رسول اکرم (ص) است که فرموده اند:
«فردا در صـحـنـه قیامت آن کس از همه به من نزدیک تر است که از همه راستگـوتـر، امـانت دارتر، پیمان نگه دارتر، خوش اخلاق تر و به مردم نزدیک تر باشد» (9)
- جلب اعتماد و اطمینان مردم: شخص امین، مورد اعتماد مردم است و او را بـه خـاطر کوشا بودن در حفظ امانتهایی که به او سپردهاند، تمجید و تحسین میکنند. امام جعفر صادق (ع) میفرماید: «از کـثـرت نماز و روزه اشخاص فریب نخورید، زیرا ممکن اسـت کسی بـه ایـن کار عادت کرده و ترک آن برایش دشوار باشد، بلکه بـا راست گویی و ادای امانت مردم را بسنجید و آزمایش کنید.» (10)
- وسعت روزی: فرد امین هیچ گاه دچار فقر و تنگ دستی نمیشود و هـمـواره در رحمت و برکت خداوند به روی او باز میباشد. پیامبر اکـرم (ص) مـیفـرمـایـد: «امانتداری مایه جلب روزی و خیانت مایه فقر است» (11)
- آثار اجتماعی امانت داری
علاوه بر آثار فردی، امانت داری دارای آثار اجتماعی فراوانی است که به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
- جلب اعتماد اقشار جامعه: در جامعهای که امانت داری رواج داشتـه باشـد، افـراد آن جامعه به هم نزدیک و مانوس هستند و زنـدگـی آنهـا بر پایه صلح، صف، امنیت و آرامش قرار می گیرد.
- احساس مسئولیت عمومی: در جامعه ای که افراد آن امانت داری را سرلوحـه کار خود قرار میدهند و همواره در مسئولیتها، تـکلیفها و پستهای اقتصادی، تجاری و مالی که در اجتماع به آنها سپرده میشود، حس کوشش، تلاش، حفاظت و مواظبت بر آن کار در وجود افراد، موجب ترقی و پیشرفت اقتصاد جامعه و رونق و رواج کاری آن اجتماع می گردد.
- حفظ اسرار و اطلاعات کشور: امانتداری اجتماعی موجب میشود تـا سیاستها و طرحها و نقشههای حکومتی که جنبه محرمانه و سری دارند، از دست برد بیگانگان و منافقان و جاسوسان در امان باشد.
- گسترش علم و معنویت: یکی از اثرهای مفید و با ارزش امانتداری اجتماعی، پیشرفت و گسترش علم و دین (این دو پایه اصلی فـرهـنـگی و مذهبی در مکتب حیات بخش اسلام) است. امانتداری علمی و معنوی باعث میشود تا افراد امین که از زمره علماء، دانشمندان، بزرگان دین و علم می باشند، از علم و دین خود به نحو احسن در راه بـالا بردن سطح آگاهی و افکار عموم مردم از لحاظ فرهنگی و مذهبی استفاده کنند. و از سوی دیگر عقاید و خرافات پوچ و بی ارزش از جامعه امانت گذار علم و دین رخت برمیبندد، به طوری که انسان را از خودشناسی به خداشناسی می رساند.
- خیانت در امانت
خیانت در امانت به چند طریق می تواند صورت گیرد:
- افرادی که مالی را از دیگران قبول میکنند، اما به دلیل کم دقتی و یا بی دقتی، خسارت و زیانهایی را به آن وارد میکنند و در آخر خود را بی طرف دانسته و از زیر بار این کار شانه خالی میکنند.
- افرادی که برای به دست آوردن منفعت و سود بیش تر از مال دنـیا، حتی در امانت دوست خود خیانت میکنند.
- افشای اسرار و اطلاعات مملکت: فروختن اسرار، دسیسه و دغل بازی، ایجاد رعب و وحشت و جاسوسی کردن به نفع بیگانگان، یکی دیـگـر از خیانتهایی است که منافقان کوردل و جاسوسان وطن فروش علیه یک مملکت انجام میدهند و با این کار نظم و امنیت جامعه و افراد آن را به خطر میاندازند.
حضرت رسول اکرم (ص) می فرماید: «منافق سه نشانه دارد: دروغ گویی، خیانت در امانت و خلف وعده» (12)
—————————-
(1) غررالحکم، حدیث2335.
(2) امالی شیخ صدوق، ص245.
(3) اصول کافی در مبانی دین اسلام، ص68.
(4) ملا محسن فیض کاشانی، المحجه البیض، ج3، ص327.
(5) نهج البلاغه، ترجمه دکتر شهیدی، ص313، نامه 4.
(6) اقتباس از داستان راستان، ج1، ص38.
(7) نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه 215.
(8) نهج البلاغه، نامه 53.
(9) تحف العقول، ص50.
(10) اصول کافی، ص85.
(11) تحف العقول ص38.
(12) فروع کافی ج5، ص132.