- تغذیه و احکام آن
«فَلْـيَنْظُرِ الْإِنْســانُ إِلـى طَعـامِـه * پس انسـان بايد به غـذاى خود بنگرد. سوره عبس آیه 24».
انسان مثل هر موجود زندهاي نياز ضروري به تغذيه دارد و تأمين اين نياز، نشانهی لطف و رحمت خداوند است. یگانه تأمین کنندهی این نیاز، پروردگار مهربان است؛ چنان چه در قرآن میفرماید: «أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ * (خداوند) همان كس كه آنها را از گرسنگى نجات داد. سوره قریش آیه 4»؛ و یا در دعاهای مختلف خداوند را به نام «رازق البشر» میخوانیم و نميتوان اين نياز مهم و ضروري را در مورد او ناديده گرفت؛ چرا كه براي تأمين انرژي براي فعاليّتهاي مستمر و روزانه و از همه مهمتر انجام وظایف بندگی در مقابل خداوند مهربان، راهي جز تغذيه نيست.
مردم براي بهتر بودن، در ميدان مسابقهاي به نام دنيا تلاشهايي انجام ميدهند، اما چه كسي ميتواند برندهي اين مسابقهی مهم و سرنوشت ساز باشد؟ همه به دنبال آن هستند تا در مسير زندگي خويش گوي سبقت را از ديگران ربوده و با افتخار در جايگاهي كه خود را شايستهی آن ميدانند، قدم بگذراند و در يك كلام، همه دوست دارند موفّق و پيروز باشند.
امّا آيا همهي مردم در مسير به دست آوردن موفقيّت، درست گام برميدارند؟ و آيا وسايل و ابزارهاي لازم را در اختيار دارند؟ و مهمتر آنكه، آيا از داشتههايي كه خدا در اختيارشان قرار داده است، به خوبي استفاده ميكنند؟ نظر شما چيست؟
براي به دست آوردن موفقيّت، هدف لازم است و انتخاب نوع هدف به شخصيّت انسان بستگی دارد و در واقع هدف بلندتر، مهمتر و عاليتر بیانگر ميزان ارزش شخصيّت اوست؛ البته فقط انتخاب هدف والا كافي نيست، بلكه انسان بايد از داشتههايش به بهترين وجه استفاده كند.
يكي از عموميترين و مهمترين دارايي هر انسان، بدنی سالم و جسمي تندرست است. اگر بدن، رنجور و فرسوده باشد، هر قدر هم كه فرد، هدف مهم و والایي داشته باشد هرگز به آن نخواهد رسید؛ چرا كه ابتداييترين ابزار خويش را از دست داده است.
سلامتي و تندرستي هديهي خداوند مهربان به بندگان خويش است. کیمیایی كه بيشتر انسانها وقتي آن را از دست ميدهند قدر و ارزش آن را متوجه ميشوند و گاه مجبور هستند براي بازگرداندن آن هزينههاي گزافي پرداخت نمايند.
در بُعد كلان اجتماعي و اقتصادي نیز، رشد و پيشرفت کشورها و جبران عقب ماندگیهای جامعه در عرصههای مختلف، بیشک در گرو نیروی سالم، متفکّر، خلّاق و توانمند انساني است؛ انسانهایی که بتوانند از نظر فکری، جسمی و روحی در صحنههای مختلف جامعه از مؤسسات پژوهشي، فکری و علمي تا کارخانهها و ديگر مراكز صنعتي و کشاورزی، ضامن توسعه و پیشرفت کشورها باشند که این توانمندی در گرو سلامتی و نشاط مستمر ایشان است. بدیهی است كه تغذيهی سالم و كارآمد، نقش مستقيم و اساسي را در اين امر مهم ايفا مينمايد.
از سوی ديگر توجه به این نکته لازم است که هر ساله دولتها مجبور به پرداخت هزينههاي بسيار گزافي براي امر درمان هستند؛ هزينههايی مانند ساخت و نگهداري بيمارستانها و مراكز بهداشتي ـ درماني و نيز تأمين نيروي متخصّص مربوطه و واردات مواد اوليه داروها و برخي اقلام دارويي و تجهيزات و ابزارآلات پزشكي و… .
علاوه بر آن مردم نيز در اثر رعايت نكردن اصول سلامتي مجبور هستند عمده و يا قسمتي از درآمد خود را به امور درماني اختصاص دهند و بر این هزينههاي مادي، دغدغههاي عاطفي فرد و اطرافيان، اتلاف وقت و… را نيز باید افزود.
حال شايسته است که با درك صحيح از اهميّت مسألهی تغذيه، بكوشيم تا آداب غلط را كنار گذاشته و آداب صحيح را جايگزين نماییم.
بنابراین، لازمه کامل و همه جانبه بودن دین اسلام داشتن برنامه در تمام ابعاد زندگی است که مسئله تغذیه از جمله آن است.
نگاه اسلام به مقولهی غذا و تغذيه، نگاهي همه جانبه و بر اساس اعتدال است و مسلمانان را از افراط و تفريط به شدت نهی کرده و در اين مورد گوي سبقت را از همه ربوده و زمينهی شگفتي اهل فن را فراهم نموده است.
خداوند حكيم و مهربان، در كتاب هدايت خود يعني قرآن به موضوعات مختلف و مورد احتياج زندگي انسانها پرداخته است، برخي را بيشتر و مفصلتر و برخي را كمتر. چنان چه در آيهي 38 سورهي انعام بدان اشاره مينمايد: «ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ * ما هيچ چيز را در اين كتاب، فروگذار نكرديم».
«مطالب علمي» فراوانی در قرآن كريم بيان شده که فهم آن مبتنی بر تحقیق و پژوهش است. یکی از این موضوعات خوراك و خوراكيهاست؛ به گونهاي كه موضوع «اكل» و «طعام» بيش از 157 مرتبه در شكلهاي گوناگون در قرآن به آن پرداخته شده است.
قرآن از يك سو به تحريم و ناروا شمردن مصرف خبائث و پليديها پرداخته است و از سوي ديگر مسلمانان را به استفاده از غذاهاي پاكيزه و سالم و مفيد و حلال تشويق مينمايد؛ چنان چه فرموده: «يَسْئَلُونَكَ مَا ذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَات * اي پيامبر از تو ميپرسند كه چه چيز بر آنها حلال شده است؟ بگو بر شما چيزهاي پاكيزه، حلال شده است. سوره مائده آیه 4»؛ و يا آيهي شريفـه: «كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُم * از چيزهاى پاكيزهاى كه روزيتان كردهايم، بخوريد. سوره طه آیه 81». همچنین پا را فراتر گذاشته و به مذمت افرادي ميپردازد كه بيجهت و خودسرانه با حرام كردن نعمتهاي الهي بر خود دچار تفريط شدهاند؛ «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتىِ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فىِ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ * بگو: چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده و روزيهاى پاكيزه را، حرام كرده است؟! بگو: اينها در زندگى دنيا براى كسانى است كه ايمان آوردهاند. سوره اعراف آیه 32».
از امام على علیه السلام نیز نقل شده که وقتی در بصره بر مردى به نام علاء بن زياد حارثى وارد شد، او از برادرش شكايت كرد و گفت: برادرم تارك دنيا شده و جامهی كهنه پوشيده و زن و فرزند را يكسره ترك كرده. ایشان فرمودند: حاضرش كنيد. وقتى كه حاضر شد، فرمودند: «چرا بر خود سخت مىگيرى و خود را زجر مىدهى؟ چرا بر زن و بچهات رحم نمىكنى؟ آيا خداوند كه نعمتهاى پاكيزهی دنيا را آفريده و حلال كرده كراهت دارد كه تو از آنها استفاده كنى؟ آيا تو اينطور فكر مىكنى كه خداوند دوست نمىدارد بندهاش از نعمتش بهره ببرد؟»(1)
و نيز در روايت ديگري آمده كه روزى سه زن به حضور رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده از شوهران خود شكايت كردند. يكى گفت: شوهر من گوشت نمىخورد. ديگرى گفت: شوهر من از بوى خوش اجتناب مىكند. سومى گفت: شوهر من از زنان دورى مىكند. رسول خدا (ص) بىدرنگ در حالى كه به علامت خشم ردايش را به زمين مىكشيد، از خانه به مسجد رفت و بر منبر آمد و فرمودند: «چه مىشود گروهى از ياران مرا كه ترك گوشت و بوى خوش و زن كردهاند؟! همانا من خودم، هم گوشت مىخورم و هم بوى خوش استعمال مىكنم و هم از زنان بهره مىگيرم. هركس از روش من روی گرداند، از من نيست». (2)
قرآن كريم در مواردي كه دستور تغذيه داده، بعد از آن يك دستور عملي ميدهد؛ گاهي به عنوان امر و گاهي به عنوان نهي. بنابراين مسألهی تغذيه جنبهی مقدماتي دارد و هدف نيست و مقصود اصلي، انجام عمل صالح و پرهيز از معاصي است.
برخی از این آیات عبارتند از:
* «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا * بخوريد و بياشاميد، اما اسراف نكنيد. سوره اعراف آیه 31».
* «كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللّهِ وَ لا تَعْثَوْا فِي الارْضِ مُفْسِدِينَ * از روزيهاى الهى بخوريد و بياشاميد، اما فساد نكنيد. سوره بقره آیه 60».
* «كُلُوا مِمّا رَزَقَكُمُ اللّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِين * از آنچه خدا روزيتان كرده بخوريد و دنبال شيطان مرويد كه وى براى شما دشمنى آشكار است. سوره انعام آیه 142».
* «كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُوا لَهُ * از روزى پروردگارتان بخوريد و شكر او را بجا آوريد. سوره سبأ آیه 15».
* «فَكُلُوا مِمّا غَنِمْتُمْ حَلالا طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللّهَ * پس بخوريد (و تصرف كنيد) در آنچه غنيمت بردهايد حلال و طيب، و از خدا بپرهيزيد. سوره انفال آیه 69».
* «فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِيرَ * از آن بخوريد و به درمانده فقير نيز بخورانيد. سوره حج آیه 28».
* «يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً * اى پيامبران! از غذاهاى پاكيزه بخوريد، و عمل صالح انجام دهيد. سوره مؤمنون آیه 51».
* «كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُمْ * بخوريد، و به حيوان خود هم بدهيد. سوره طه آیه 54».
به طور کلی میتوان گفت اسلام نسبت به تمام نيازهاى طبيعى انسان عنايت دارد و صدها نكته و دستور در مورد تغذيه، مواد غذايى، مقدار و نوع آن و شيوهی استفاده از آن را داده است؛ به عنوان نمونه؛
از نظر بهداشتى: ميوهها را بشوييد و با پوست بخوريد. دست خود را بشوييد و با پارچه خشك نكنيد.
از غذاى داغ، شب مانده و پيش ماندهی حيوان، مصرف پىدرپى گوشت، مصرف گوشت قرمز و پرخورى، پرهيز كنيد.
غذا را خوب بجويد و تا گرسنه نشدهايد، غذا نخوريد، قبل از سير شدن از غذا خوردن دست بكشيد و در غذا دقت كنيد و بيانديشيد.
از نظر روحى: توجه به آثار روحى غذا داشته باشيد، بعضى از غذاها سبب سنگدلى و قساوت قلب مىشود، خوردن خون و گوشت حيوان درنده، حرام و خوردن هر چيزى كه سبب سست شدن بدن مىشود، ممنوع است.
از نظر اجتماعى: توجه داشته باشيد كه اسراف نكنید. در برابر فقرا غذاى لذيذ نخوريد. ديگران را اطعام كنيد و بدانيد كه بىاعتنايى به گرسنگان جامعه، زمينهساز دوزخى شدن است.
از نظر حقوقى: توجه داشته باشيم كه لقمه، حلال باشد نه حرام؛ چشم بسته و بىمهابا تصرف كردن، مورد انتقاد و توبيخ شديد قرآن است.
از نظر توحيدى: توجه كنيم كه اين غذا از چه چيزهايى تركيب شده و تركيب آن به چه تدبيرى است، چه افرادى براى توليد و تهيهی آن زحمت كشيدهاند و اين همه را چه حكيم و دانشمند و طبيب توانايى برنامه ريزى كرده است.
از نظر فطرى: از غذاهايى استفاده كنيم كه با ميل ما همراه باشد.
از نظر مقدار: سعى كنيم پرخورى و زياده روى نشود تا به معده فشار نیاید.
از نظر انرژى: سعى و تلاش كنيم تا انرژى حاصله از غذا را صرف كارهاى خير و عمل صالح كنيم، «از غذاهاى پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد» و هرگز انرژى حاصل از نعمتهای خدا را صرف كارهاى ناروا و معصيت نكنيم.
- ضرورت و فضيلت كسب روزي حلال
پيشوايان ديني ما اهتمام جدي در به دست آوردن روزي حلال داشتند؛ اگرچه اين مهم با سختي و زحمت به دست آيد. فضل بن ابي قرة ميگويد: به محضر امام صادق (ع) وارد شديم و ديديم آن حضرت مشغول كار بر روي زمين خودشان هستند. پس گفتيم: فداي شما گرديم، يا به ما بفرماييد اين كار را انجام دهيم و يا به غلامان خود. امام (ع) فرمودند: نه، بگذاريد خودم كار كنم. من مايل هستم خداوند را در حالي ملاقات كنم كه با دست خود كار كرده و با سختي دادن به خود، در طلب رزق حلال باشم. سپس فرمود: حتي علي (ع) نيز نفس خود را براي طلب حلال به زحمت میانداخت». (1)
تلاش براي به دست آوردن رزق و روزي حلال، از برترين عبادات و فضيلتهايي است كه براي انسان مؤمن و مسلمان در آيات و روايات شمرده شده است. تلاشي كه در جاي جاي متون ديني اسلام، مورد تأكيد قرار گرفته است. در مكتب اسلام جايي براي بيكاري و سربار جامعه بودن وجود ندارد؛ چرا كه بيكاري آفت بسيار بزرگي به همراه دارد.
وقتي جواني نظر پيامبر اعظم (ص) را جلب مينمود، حضرت سؤال ميكردند كه آيا حرفه و شغلي دارد؟ اگر پاسخ منفي ميداد، ميفرمودند: از چشمم افتاد؛ وقتي علت را سؤال مينمودند، ايشان ميفرمودند: مؤمن اگر حرفه و شغلي نداشته باشد با دين فروشي زندگي ميكند.» (2)
زمينهی ارتكاب انواع جرايم مانند سرقت، زورگيري، كيف قاپي، قاچاق مواد مخدر و يا ديگر ناهنجاري اخلاقي و اجتماعي در افراد بيكار بيشتر است؛ اگرچه اين حكم، قابل تعميم به همهی افراد بيشغل و درآمد نيست.
از اين رو قرآن امر ميكند كه بايد براي به دست آوردن روزي، در زمين تلاش نمود و حتي اگر لازم است سفر كرد؛
«فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ * در زمين پراكنده شويد و از فضل خدا طلب كنيد. سوره جمعه آیه 10».
و نه فقط سفر زميني بلكه در درياها و اقيانوسها نيز ميتوان به دنبال فضل خدا بود و از منافع آن بهره مند شد؛
« وَ هُوَ الَّذِى سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَ تَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَ لِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون * او كسى است كه دريا را مسخّر شما ساخت تا از آن، گوشت تازه بخوريد و زيورى براى پوشيدن (مانند مرواريد) از آن استخراج كنيد و كشتيها را مىبينى كه سينهی دريا را مىشكافند تا شما به تجارت پردازيد و از فضل خدا بهره گيريد، شايد شكر نعمتهاى او را به جا آوريد! سوره نحل آیه 14».
بنابراين نبايد دست روي دست گذاشت و به بهانههاي مختلف پي كار و تلاش نرفت؛ چرا كه مؤمن عزيز و محترم است و عزت و آبروي او در حقيقت عزت و آبروي خداست که بايد حفظ شود و نبايد آن را با گدايي از مردم، نگاه کردن به دست ديگران و منتظر ترحّم آن ها بودن و حتي به هدر دادن استعداد و نيرويي كه خدا تفضّل نموده از طريق استفاده ننمودن از آن، به حراج گذاشت.
در صدر اسلام بارها اتفاق افتاده است كه افراد بىبضاعت و گاه ناقص عضو به محضر رسول اكرم و ائمهی طاهرين علیهم السلام شرفياب شده و اوضاع و احوال خود را شرح دادهاند و درخواست كمك مالي بلاعوض داشتند، ولى اولياء گرامى اسلام به جاى كمكهاى بلاعوض، آنان را به كار و فعاليّت تشويق نمودهاند.
زراره ميگويد: مردى به حضور امام جعفرصادق (ع) آمد، عرض كرد که دستم ناسالم است و نمىتوانم با آن به خوبى كار كنم، همچنین سرمايه ای ندارم تا با آن تجارت نمايم و فرد محروم و مستمندى هستم.
امام (ع) كه مىديد آن مرد، سر سالمى دارد و مىتواند طبق رسوم محلى كار كرده و بار جابهجا كند، راضى نشد عزّت و شخصيّتش با ذلّت سؤال و درخواست درهم شكسته شود و در زندگى سربار مردم باشد، به وى فرمودند: «با سرت باربرى كن و خويشتن را از مردم بىنياز ساز». (3)
قرآن، فلسفهی روشني روز را برخلاف تاريكي شب، در ايجاد زمينهي تلاش و كوشش معرفي مينمايد و اين گونه اشاره ميكند:
«وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنا آيَةَ اللَّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّكُمْ * ما شب و روز را دو نشانهی توحيد و عظمت خود قرار داديم، سپس نشانهی شب را محو كرده و نشانهی روز را روشنىبخش ساختيم تا (در پرتوی آن) روزى حلال از فضل پروردگارتان بطلبيد. سوره اسراء آیه 12».
شب و روز دو نشانهي پروردگار است. خداوند شب را براي سكونت و آرامش قرار داده است (وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً) و روز وسيلهاى است براى زندگى و معاش (وَ جَعَلْنَا النهَّارَ مَعَاشًا). پس بايد به تلاش زندگى برخاست و با كار و كوشش براي خود و خانواده، روزي حلال فراهم كرد.
در جاي ديگر خوردن و استفاده از اموال را به صورت باطل و نامشروع صريحاً نهي مينمايد و اهل ايمان را به تجارت، آن هم تجارتي كه شرايط و احكامش رعايت شده باشد سوق ميدهد؛ «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ * اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد، مگر اينكه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد. سوره نساء یه 29».
در اين صورت است كه وقتي شخصی خسته از تلاش روزانه در بستر ميآرمد، در حقيقت در بستر مغفرت و آمرزش الهي آرميده است.
چنان چه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر كه شب را خسته از طلب حلال بگذراند، شب را گذرانده و آمرزيده شده است». (4) و باز فرمودند: «عبادت 70 جزء است كه برترين و با فضيلتترين آن طلب روزي حلال است». (5)
اين عالم، عالم «اسباب و مسبّبات»، «كنش و واكنش» است. در مورد غذا و خوراكيها نيز اين قانون جاري است. يعني هر غذايي داراي دو گونه اثر است: مواد تشكيل دهندهی آن بر بدن تأثيراتي مادي و طبيعي دارد؛ مثل سردي ماست و خيار و يا گرمي خرما و گوشت شتر. اما غذا تأثيراتي معنوي و غيرمادي هم بر روح و روان انسان دارد. اين تأثيرات نتيجهی حلال بودن يا حرام بودن و طيّب يا خبيث بودن غذاهاست. همچنان كه غذاي نامرغوب ميتواند بدن انسان را تحت تأثير قرار دهد، به همان اندازه نيز ميتواند روح انسان را آزرده نمايد و موجب امراض روحي مانند افسردگي و سوءظن گردد و نيز به همان اندازه كه غذاي حرام و ممنوعه مانند شراب يا خون بر روح انسان اثر سوء ميگذارد بدن انسان را نيز رنجور و فرسوده مينمايد.
شرع مقدس اسلام انواع غذاهايي كه در هماهنگي كامل با ساختار روحي و جسمي انسان هستند را تعيين نموده و بقيه را به خاطر اثرات سوء و خطرناكي كه بر روح و جسم انسان دارند را ممنوع و خوردنش را حرام و ناروا شمرده است، که به برخي آثار مصرف غذاهاي حلال اشاره مينماييم.
هدف و غايت آفرينش انسان، عبوديت و بندگي خداوند بيهمتاست.
قرآن ميفرمايد: «فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالاً طَيِّباً وَ اشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ * پس، از آنچه خدا روزيتان كرده است، حلال و پاكيزه بخوريد و شكر نعمت خدا را بهجا آوريد، اگر او را مىپرستيد! سوره نحل آیه 114». بنابراین اگر انسان ابايي در مصرف غذاي حرام و يا حتي شبههناك نداشته باشد، از شاهراه و صراط مستقيم خارج شده و به مقصد اصلي الهي خود نميرسد و در واقع اولین امر پروردگار که طلب روزی حلال است را زیر پا گذارده است، و نمیتوان انسان بی مبالات به منبع درآمد خود را، عبد و بندهی خدا نامید!
تقوا كليد درستى، توشهی قيامت و آزادى از قيد هر بندگى و نجات از هر تباهى و نابودي است.
خداوند به پيامبران خود امر ميكند: «يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَليمٌ * از غذاهاي پاكيزه و حلال بخوريد و عمل صالح انجام دهيد. سوره مؤمنون آیه 51». به عبارت ديگر؛ غذاي پاك و حلال، شما را به سمت انجام عمل صالح سوق ميدهد و باعث تقواي انسان ميگردد. همچنین میفرماید: «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالاً طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ * و از نعمتهاى حلال و پاكيزهاى كه خداوند به شما روزى داده است، بخوريد و از (مخالفت) خداوندى كه به او ايمان داريد، بپرهيزيد. سوره مائده آیه 88».
در هفت آیه از قرآن، شيطان به عنوان دشمن آشكار انسان معرفي شده است. اين دشمن قسم خورده از راههاي مختلف سعي دارد در انسان نفوذ كرده و او را به ضلالت و تباهي بكشاند. او فقط به فکر انتقام گرفتن از بنیآدم است که سجدهی بر آدم، زمینهی اخراج او را از درگاه خداوند فراهم نمود.
ابتداي طرح اخراج حضرت آدم از بهشت نیز با وسوسه به خوردن از درخت ممنوعه كليد خورد و ايشان از بهشت اخراج شد!
وجود انسان مانند زميني است كه آمادهی كشت و بذر افشاني است و نهايتاً محصول آن درو ميگردد. حال اگر اين بذر افشاني با تغذيهی حلال صورت بگيرد، گلستانی است که در آن نسیم نزديكي به خدا، سنخيّت با ملائكه، ميل به خوب بودن و خوب انجام دادن به مشام میرسد ولي اگر كشتزار وجود انسان با غذاي حرام و آب ناپاك آبياري شود، باتلاقی است که موجب تسلط بيش از پيش شياطين، دوري از خدا و رحمت او، تنفر خوبان خدا، تاريكي و ظلمت روح و روان انسان و فرو رفتن در این منجلاب میگردد.
قرآن مي فرمايد: «يا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ * إِنَّما يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ * اى مردم! از آنچه در زمين است، حلال و پاكيزه بخوريد و از گامهاى شيطان، پيروى نكنيد! چه اينكه او، دشمن آشكار شماست! او شما را فقط به بديها و كار زشت فرمان مىدهد و (نيز دستور مىدهد) آنچه را كه نمىدانيد، به خدا نسبت دهيد. سوره بقره آیه 168 و 169».
خطوات شيطان، عبارت است از امورى كه انسان را گام به گام به هدف شيطان نزديك مينمايد و مقدمهی اطاعت و پرستش آن ملعون است. يكي از اين گامها مربوط به خوردن حلال طيب است. وقتى بدن از راه حرام تغذيه شود، پردهاى روى دل را پوشانده، در نتيجه آن را غفلت فرا مىگيرد!!
خداوند در این عالم هم نور قرار داده است و هم ظلمت و تاریکی. عدهای نور و روشنایی را برمیگزینند و عدهای تاریکی. شروع و سرانجام نور، بهشت است و ابتدا و انتهای ظلمت، نار جهنم. هر چیزی که با خدا و خوبان خدا پیوند داشته باشد، نورانی میگردد و هر چیزی که به شیطان و دوستانش گره بخورد، در ظلمت و تاریکی فرو میرود.
خداوند متعال میفرماید: «وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ وَ إِنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ إِلى أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ * و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده، نخوريد! اين كار گناه است و شياطين به دوستان خود مطالبى مخفيانه القا مىكنند، تا با شما به مجادله برخيزند؛ اگر از آنها اطاعت كنيد، شما هم مشرك خواهيد بود! سوره انعام آیه 121».
و چه زیبا بلافاصله بعد از بیان این نکتهی دقیق، اشاره میکند: «أَ وَ مَن كاَنَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشىِ بِهِ فىِ النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فىِ الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بخَارِجٍ مِّنهْا كَذَالِكَ زُيِّنَ لِلْكَفِرِينَ مَا كاَنُواْ يَعْمَلُون * آيا كسى كه مرده بود، سپس او را زنده كرديم و نورى برايش قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه برود، همانند كسى است كه در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد؟! اين گونه، اعمال زشتى كه كافران انجام مىدادند، تزيين شده و زيبا جلوه كرده است سوره انعام آیه 122».
پیامبر اعظم (ص) فرمودهاند: «اگر کسی 40 روز غذای حلال مصرف نماید، خداوند قلب او را نورانی مینماید». (6) اثر نورانیت دل در شخصی به نام «حارثه بن مالک» هویداست.
امام صادق (ع) فرمودند: «روزی بین الطلوعین رسول خدا (ص) بعد از نماز صبح در حالی که هوا تاریک و روشن بود با حارثة بن مالك بن نعمان انصارى روبرو شدند. حضرت فرمودند: حارثة بن مالك، چگونهاى؟ فرمود: يا رسول اللّه! مؤمن حقيقىام. رسول خدا (ص) فرمودند: هر چيزى را حقيقتى است. حقيقت گفتار تو چيست؟ گفت: يا رسول اللّه! به دنيا بىرغبت شدهام، شب را براى عبادت بيدارم و روزهاى گرم را در اثر روزه، تشنگى ميكشم و گويا عرش پروردگارم را مينگرم كه براى حساب، گسترده گشته و گويا اهل بهشت را مىبينم كه در ميان بهشت يكديگر را ملاقات ميكنند و گويا نالهی اهل دوزخ را در ميان دوزخ ميشنوم. رسول خدا (ص) فرمود: او بندهاي است كه خدا دلش را نورانى فرموده. سپس به او فرمود: بصيرت يافتى، ثابت باش. عرض كرد: يا رسول اللّه! از خدا بخواه كه شهادت در ركابت را به من روزى كند. حضرت فرمود: خدايا شهادت را روزى حارثه كن. چند روزى بيش نگذشت كه رسول خدا (ص) لشكرى براى جنگ فرستاد و حارثه را هم در آن جنگ فرستاد. او به ميدان جنگ رفت و چندین نفر را كشت و سپس شهید شد». (7)
- استجابت دعا
همه به دنبال آن هستند که وقتی دعا نمودند، درخواستشان در درگاه احدیّت پذیرفته شود. پیامبر اکرم (ص) در ضمن فرمایشی راه پذیرفته شدن دعا را این گونه بیان میکنند: «کسی که دوست دارد دعایش اجابت گردد، باید کسب و درآمدش را پاکیزه کند». (8)
در نقل دیگر آمده که شخصی به پیامبر (ص) گفت: دوست دارم خداوند دعایم را بپذیرد، چه کنم؟ ایشان فرمودند: «مركز تأمين غذايت را پاك كن و در شكمت، حرام داخل ننما». (9)
و نيز نقل شده كه قومي از بني اسرائيل گرفتار قحطي شدند، هر چه دعا ميكردند مستجاب نميشد، تا اينكه خداوند به پيامبر آنها وحي فرستاد كه به اين مردم بگو: «شما با بدنهاي نجس به سوي من ميآیيد و دستهایي را كه به خون ديگران و برداشتن حقالناس آلوده است، به طرف من بلند ميكنيد و شكمهايتان از حرام پر شده است. به همين جهت من نسبت به شما خشمگين هستم و دعایتان را مستجاب نمیکنم». (10)
پیامبر مهربانیها فرمود: «کسی که از غذای حلال بخورد، فرشتهای نزد او میایستد و برای او طلب آمرزش میکند تا اینکه از خوردن فارغ گردد». (11)
- فضيلت اجتناب از لقمه حرام
اثر غذای حرام بسیار قابل توجه و تکان دهنده است. به همین دلیل تأکید فراوانی بر ترک آن شده که به برخی از آن اشاره مینماییم:
* حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
«تَرْكُ لُقْمَةِ الْحَرَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ صَلَاةِ أَلْفَيْ رَكْعَةٍ تَطَوُّعاً * ترك يك لقمه حرام در نزد خدا محبوبتر است از دو هزار ركعت نماز مستحبی». (12)
* همچنین در روایتی دیگر فرمودند:
«رَدُّ دَانَقٍ حَرَامٍ يَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ سَبْعِينَ حِجَّةً مَبْرُورَةً * برگرداندن و نیز قبول نکردن يك دانگ حرام، در نزد خدا برابر است با هفتاد حج پاك و مخلصانه». (13)
* و در روایتی دیگر حضرت صادق (ع) فرمودند:
«ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ زَوَّجَهُ اللَّهُ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ كَيْفَ شَاءَ كَظْمُ الْغَيْظِ وَ الصَّبْرُ عَلَى السُّيُوفِ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَجُلٌ أَشْرَفَ عَلَى مَالٍ حَرَامٍ فَتَرَكَهُ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَ * هر كس دارای سه خصلت باشد، هر گونه بخواهد خدا حوريان بهشتی را به وى تزويج كند؛ اول، خشم خود را فرو خورد و خود را در هنگام عصبانیت کنترل نماید. دوم، در برابر شمشير براى خدا صبر كند (صبر در جنگ با دشمن) و سوم، مردي كه به مال حرامى دست يافته و براى رضایت خداى عزّوجل از آن چشم میپوشد». (14)
* حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«مَنْ قَدَرَ عَلَيْ حرام فَتَرَكَهَا مَخَافَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ دَخَلَ فِي مَحَبَّتِهِ وَ رَحْمَتِهِ وَ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى الْجَنَّةِ * کسی که به حرامی برخورد کند و آن را به خاطر ترس از نافرمانی خدا رها کند، خداوند او را غرق محبت و رحمت خویش میکند و او را به سمت بهشت سوق میدهد». (15)
* امام حسین علیه السلام در روز عاشورا خطاب به کافران مسلمان نما فرمودند:
«واي بر شما چرا ساکت نميشويد، تا گفتارم را بشنويد؟ همانا من شما را به راه هدايت و رستگاري فرا ميخوانم، هر کس از من پيروي کند سعادتمند است و هر کس نافرمانيام کند از هلاک شدگان است. شما همگي نافرمانيام را کرده و به سخنم گوش نميدهيد. آري در اثر هداياي حرامي که به شما رسيده و در اثر غذاهاي حرامي که شکمهايتان از آنها انباشته شده، خداوند اين چنين بر دلهاي شما مُهر زده است!». (16)
کسانی که بر دلهای آنان مهر زده شده است با عنوان «غافلین» معرفی شدهاند؛ «أُولئِكَ الَّذينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون * آنها كسانى هستند كه خدا بر قلب و گوش و چشمانشان مهر نهاده (به همين دليل نمىفهمند) و غافلان واقعى همانها هستند! سوره نحل آیه 108».
و در جای دیگر فرمود:
«وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ * و این غافلین هستند که دلها و عقلهايى دارند كه با آن انديشه نمىكنند و نمىفهمند و چشمانى كه با آن حقایق را نمىبينند و گوشهايى كه با آن سخن حق را نمىشنوند؛ همچون چهارپايانند و بلكه گمراهتر! سوره اعراف آیه 179». چون فقط به دنبال لذتهای دنیا هستند، از هر راهی که باشد و غایت و آرزویشان فقط پیروی از شهوات است و همانند حیوانات میچرند و میخورند.
یک انسان ممکن است در زندگی کارهای خوب و شایستهی بسیاری انجام دهد، کارهایی که گاه خدمت به بشریت محسوب میشود. اما باید دانست سپاس و قدردانی الهی از اعمال او تنها موقعی محقق میشود که شرط مهمی را دارا باشد و آن شرط «تقواست». قرآن در قصهی قبول قربانی فرزندان حضرت آدم (هابیل و قابیل) میفرماید: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ * خداوند تنها از مردمان با تقوا میپذیرد. سوره مائده آیه 27».
از جمله چیزهایی که به هیچ وجه با تقوای الهی سازگار نیست، خوردن غذای حرام است که نتیجهی آن پذیرفته نشدن عبادات و اعمال صالح انسان به درگاه رب العالمین است.
رسول اکرم (ص) میفرماید:
«الْعِبَادَةُ مَعَ أَكْلِ الْحَرَامِ كَالْبِنَاءِ عَلَى الرَّمْل و الماء * عبادت کردن همراه با حرام خواری مانند ساختن خانه بر روی شن روان و یا آب می باشد!». (17)
و در روایت دیگر فرمودند:
«إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً يُنَادِي عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَرَاماً مَا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلًا وَ الصَّرْفُ النَّافِلَةُ وَ الْعَدْلُ الْفَرِيضَةُ * خداوند متعال فرشتهاى دارد كه هر شب بر بيت المقدس اين گونه ندا مىدهد: كسى كه حرامى بخورد، نه عمل مستحبى از او قبول مىشود و نه عمل واجبى». (18)
خداوند متعال در حدیثی قدسی میفرماید:
«فَمِنْكَ الدُّعَاءُ وَ عَلَيَّ الْإِجَابَةُ فَلَا تَحْتَجِبُ عَنِّي دَعْوَةٌ إِلَّا دَعْوَةَ آكِلِ الْحَرَامِ * ای بنده! دعا کردن و درخواست نمودن، وظیفهی توست و بر من است که دعای تو را اجابت کنم. هيچ دعايى از من پوشیده نمىماند مگر دعاى انسان حرامخوار». (19)
امام امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند:
«حَقِيقَةُ السَّعَادَةِ أَنْ يَخْتِمَ الرَّجُلُ عَمَلَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ حَقِيقَةُ الشَّقَاءِ أَنْ يَخْتِمَ الْمَرْءُ عَمَلَهُ بِالشَّقَاءِ * حقيقت سعادتمندى آنست كه كار انسان به سعادت پايان پذيرد و حقيقت شقاوت آنست كه پايان كار انسان، شقاوت باشد». (20)
اینجاست که غذای حرام، اثر خود را نشان میدهد و گاه سرنوشت نهایی انسان را تعیین میکند. در این مورد تنها به یک حدیث شریف، اشارهای کوتاه داریم:
امام علي علیه السلام فرمودند:
«مَنِ اكْتَسَبَ مَالًا مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ أَضَرَّ بِآخِرَتِهِ * هر كه مالى را از غير راه حلالی كسب كند، به آخرت خود ضرر میرساند». (21)
البته برخی، همانند مردم عصر قارون، فقط به رفاه ظاهری و ثروت قارون صفتان نگاه میکنند و آه حسرت میکشند، اما از سرنوشت آنها بیخبرند.
آنچه تا به حال بیان شد، دربارهی ضرورت توجه به خوراکیها و نوشیدنیها ازنظر حلال یا حرام بودن و توجه به جنبهی معنوی و روانی آن است. اما باید دانست که خوراکیها و نوشیدنیها از نظر مواد تشکیل دهنده نیز بسیار مهم و تأثیر گذارند، به گونهای که برای آن کتابهای مختلفی به رشتهی تحریر درآمده است و علم تغذیه به آن میپردازد. اما آنچه حائز اهمیّت است، آن است که در سلامتی و تندرستی انسان، پارامترهای مختلفی ایفای نقش مینمایند که باید به همهی آنها دقت کافی مبذول داشت. در ادامه به مهمترین و اساسیترین موارد آنها اشاره خواهد شد.
- ارتباط تغذيه با سلامتي
تغذیه با سلامتی ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ دارد. تعليمات اسلام براساس حفظ، رشد و سلامت در ناحیهی جسم نیز است. علت حرمت بسيارى از امور، مضر بودن آنها به حال بدن است. در روایات فراوان اشاره شده که خوردن فلان ميوه يا فلان سبزى مستحب است؛ چون دندانها را محكم مىكند و ديگرى، فلان بيمارى را از بدن بيرون مىبرد. اينگونه موارد در سنّت به فراوان یافت میشود كه ملاك يك حرام يا يك مستحب و يا يك مكروه، زيان رساندن يا مفيد بودن و يا مفيد نبودن آن است؛ فلان چيز چون براى معده خوب است، پس مستحب است.
در روایات، خاستگاه تمام بیماریها از معده و علت آن پرخوری و بد خوری معرفی شده است و بهترین راه درمان را پرهیز و مراقبت معرفی میکند؛ مراقبت در کمیّت و کیفیت غذا!
پیامبر اکرم (ص) میفرماید:
«معده، خانهی بيمارى و پرهيز، سرآمد هر دواست». (22)
امام صادق (ع) میفرماید: «منشأ تمام مریضیها و بیماریها از پرخوری است به جز تب که از بیرون بر انسان وارد می شود». (23)
و این روایت، شاهکار طبابت و پزشکی است که حضرت به آن اشاره میکند.
عالم آل محمد، حضرت رضا (ع) در مورد رعایت اعتدال در خوردن میفرمایند: «اگر مردم در خوراك خود ميانهرو باشند، بدنهایشان مقاومتر خواهد ماند». (24)
امام علی (ع) در دستور جامع و کاملی دربارهی سلامتی و بیمار نشدن، به فرزندشان امام مجتبی (ع) میفرمایند: «فرزندم، آیا به تو چهار راهکار نياموزم كه به واسطهی رعایت آنها، از طب و درمان بىنياز گردى؟ عرض كرد: آرى يا امير المؤمنين؛ فرمودند:
- تا گرسنه نشدهاى بر سفرهی غذا منشين(ممنوعیت خوردن غذا در حالت سیری و بی اشتهایی)؛
- تا هنوز ميل به خوردن دارى از كنار غذا برخيز؛
- و كار جويدن غذا را نيكو و خوب انجام بده؛
- و چون خواستى بخوابى براى قضاى حاجت به مستراح برو؛
كه چون اين چهار دستورالعمل را رعایت كنى از طب و درمان بىنياز گردى.». (25)
این چهار راهکار اگرچه بسیار ساده به نظر میرسد، اما از نظر عمق و پشتوانهی علمی، در سطح قابل ملاحظهای قرار دارد و از ابتلای انسان به بیماریهای مختلف پیشگیری میکند؛ و موجب تعادل بدن انسان میشود.
باید اشاره کنیم در بیان اهل بیت، روایات فراوانی در زمینهی آداب غذا خوردن وجود دارد که نمیتوان به همهی آن اشاره نمود، بلکه به مقداری که امکان دارد و موجب طولانی شدن مطلب نمیشود بدان اشاره میکنیم و عزیزان را به کتابهای مربوطه ارجاع میدهیم.
آدابی که شایسته است در هنگام خوردن بدان عمل شود مستحب و مواردی که باید ترک شود مکروه است.
امام حسن مجتبى علیه السلام فرمودند:
«لازم است هر مسلمانى در هر سفره، دوازده خصوصيت را بداند: چهار عدد آنها لازم است، و چهار عدد آن مستحب است، و چهار عدد آن ادب است.
اما آن چهار چيزى كه لازم است عبارتند از: شناخت حلال و حرام، خرسندى و رضایت از آن، بسم اللَّه گفتن، شكرگزارى.
و مستحبات عبارتند از: شستن دستها قبل از غذا خوردن، تكيه بر طرف چپ بدن، با سه انگشت غذا خوردن، تميز كردن انگشتان.
و ادب عبارت است از: غذا خوردن از آنچه نزد خود است، كوچك گرفتن لقمه، جويدن زياد، كمتر نگاه كردن به صورت مردم».
- بایستههای خوردن
- هر دو دست را پيش از غذا خوردن بشويد.
پر واضح است که دستهای انسان در طول شبانه روز با اجسام و اشیاء مختلف تماس دارد و از این جهت استعداد زیادی برای آلوده شدن و انتقال انواع آلودگیها را به درون بدن انسان داراست از همین رو به جهت حفظ سلامتی و تندرستی به ما سفارش شده است قبل از خوردن غذا دستهای خود را بشوییم.
پیامبر رحمت (ص) میفرمایند: «کسی که دوست دارد خیر و برکت خانهاش زیاد گردد باید هنگام خوردن غذا دستهای خود را بشوید چرا که شستن دست قبل و بعد از غذا، سبب آن میشود که روزی او وسیع شود و از بیماری و بلا در بدن در سلامت باشد.»
و این بیانگر توجه کامل دین اسلام به رعایت بهداشت فردی میباشد
- بعد از غذا خوردن هر دو دست خود را بشويد و با دستمال خشك كند.
در روایتی از امام علی (ع) آمده است که: «تمام برکت سفره بوسیلهی رعایت آداب خوردن غذا، مانند بردن نام خدا در ابتدا و انتهای سفره، شستن دست قبل و بعد از غذا و زیاد بودن افراد حاضر بر سر سفره حاصل میشود».
در روایات، زیاد شدن روزی، برطرف شدن فقر، زایل گردیدن غم و پریشانی، افزوده شدن عمر انسان، پایداری نعمت و دور شدن بیماری، ازآثار شستن دستها قبل و بعد از غذا خوردن شمرده شده است.
- ميزبان پيش از همه شروع به غذا خوردن كند، و بعد از همه دست بكشد، و پيش از غذا خوردن اول ميزبان دست خود را بشويد، بعد كسى كه طرف راست او نشسته و همين طور تا برسد به كسى كه طرف چپ او نشسته، و بعد از غذا خوردن اول كسى كه طرف چپ ميزبان نشسته دست خود را بشويد و همين طور تا به ميزبان برسد.
- در اول غذا خوردن، بسم الله بگويد، ولى اگر سر يك سفره چند جور غذا باشد، در وقت خوردن هر كدام آنها گفتن بسم الله مستحب است.
انسان مومن در هر کاری با نام خدای مهربان آغاز میکند. علامه طباطبایی میفرماید: مردم، عملى را كه مىكنند، و يا مىخواهند آغاز آن كنند، عمل خود را با نام عزيزى و يا بزرگى آغاز مىكنند، تا به اين وسيله مبارك و پر اثر شود، و نيز آبرويى و احترامى به خود بگيرد، و يا حد اقل باعث شود كه هر وقت نام آن عمل و يا ياد آن به ميان مىآيد، به ياد آن عزيز نيز بيفتند.
- بعد از غذا خوردن خداوند عالم را حمد كند.
هر انسانى به هنگامى كه نعمتى به او مىرسد فورا مىخواهد، بخشندهی نعمت را بشناسد، و طبق فرمان فطرت به سپاسگزارى برخيزد و حق شكر او را ادا كند.
* امام علی(ع) میفرمایند:
«اگر کسی در ابتدا غذا خدا را یاد کند و پایان غذا، حمد الهی به جا آورد خداوند از آن غذا هرگز سوال نمیکند».
* امام سجاد (ع) بعد از غذا این دعا را میخواندند:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنَا وَ سَقَانَا وَ كَفَانَا وَ أَيَّدَنَا وَ آوَانَا وَ أَنْعَمَ عَلَيْنَا وَ أَفْضَلُ، الْحَمْدِ لِلَّهِ الَّذِي يُطْعِمُ وَ لا يُطْعَم * سپاس خداوندى را كه ما را غذا و آب مرحمت فرمود و روزى ما را خود به عهده گرفت، و ما را تأييد كرد و پناه و جايمان داد و به ما انعام فرمود و افزون نمود، و ستايش پروردگارى را كه مىخوراند و نمىخورانندش».
لازم به ذکر است میتوان فقط به ذکر الحمدلله هم اکتفا نمود.
- با دست راست غذا بخورد.
دست چپ و سمت چپ در انسان رتبهاش كمتر و درجهاش پایينتر از دست راست و سمت راست است؛ به همین جهت کارهای پست به عهدهی دست چپ و پای چپ است و کارهای شریف را باید با دست راست و پای راست انجام داد؛ چنانچه ورود به مسجد با پای راست و خروج از آن با پای چپ صورت میپذیرد و در رفتن به دستشویی و مستراح کار بالعکس است. همچنین خوردن غذا باید با دست راست انجام شود و طهارت گرفتن با دست چپ.
در قرآن کریم نامهی اهل دنیا به دست چپ و از آنها به «اصحاب الشمال» تعبیر شده است و از اهل بهشت و آخرت به «اصحاب الیمین» نام برده شده و نامهی اعمالشان به دست راستشان داده میشود.
- با سه انگشت يا بيشتر غذا بخورد، و با دو انگشت نخورد.
- اگر چند نفر سر يك سفره نشستهاند، هر كسى از غذاى جلوى خودش بخورد.
- لقمه را كوچك بردارد. که هم جویدن آن را آسان میکند و هم موجب وقار انسان میشود. چرا که گاه بر اثر بزرگی لقمه صحنهی ناشایستی ایجاد میشود؛ مثل سرفهی متوالی و بیرون ریختن غذای درون دهان و …
- سر سفره زياد بنشيند، و غذا خوردن را طول بدهد.
در روایت است که نشستن سر سفره را طولانی کنید که از عمرتان محسوب نمیشود، و این تاکید، نشان دهندهی اهمیّت جویدن غذا و آرام خوردن است و چه بسا معنای آن، تاثیر خوب جویدن و آرامش به هنگام خوردن، در طول عمر باشد.
- غذا را خوب بجود.
- بعد از غذا خوردن خلال نمايد، ولى با چوب انار و ريحان و نى و برگ درخت خرما خلال نكند.
در روایات فراوانی به اهمیّت خلال نمودن اشاره شده است که به چند روایت اشاره میکنیم:
* پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «خلال كنيد كه از نظافت است و نظافت از ايمان سرچشمه میگیرد و ايمان با صاحب خود در بهشت است.»
* از امام ششم (ع) نقل شده پيامبر (ص) فرمودند: «پس از غذا خوردن خلال كنيد كه دهان و دندان را سالم نگه ميدارد و روزى را جلب ميكند.»
- آنچه بيرون سفره مىريزد جمع كند و بخورد، ولى اگر در بيابان غذا بخورد مستحب است آنچه مىريزد براى پرندگان و حيوانات بگذارد.
- در اول روز و در اول شب غذا بخورد ، و در بين روز و در بين شب غذا نخورد.
در اوصاف اهل بهشت آمده است که روزی آنها در ابتدای روز و اول شب به آنها داده میشود.
در حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده است که «غذا نخوردن در شب بدن انسان را خراب میکند». و فرمودند: «چون شخص کمی پیر شد، باید هر شب پیش از خواب چیزی بخورد که بهتر به خواب میرود و دهانش خوشبو میشود یا خلقش نیکو میگردد.
امام صادق(ع) فرمودند: «پیرمرد، غذای شب را رها نمیکند، هر چند به یک لقمه باشد.»
- در اول غذا و آخر آن نمك بخورد.
در برخی روایات، به جای نمک در پایان غذا، سرکه توصیه شده است؛ از جمله خواص سرکه، قدرت بخشیدن به ذهن و عقل است. برای نمک نیز در روایات، خواص فراوانی آمده که مصون ماندن از جذام، پیسی، درد حلق، دندان درد و درد شکم، از جملهی آن هاست؛ بنابراین هر دوی آنها مفید است و هر یک را میتوان اختیار کرد.
* امام علی (ع) فرمودند: «غذا را با نمك شروع و با نمك ختم كنيد، اگر مردم از منافع نمك خبر داشتند آن را بر پادزهر ترجيح مىدادند. هر كه غذا را با نمك آغاز كند خداوند هفتاد درد را كه جز او كسى نمىداند از جانش دور كند».
* رسول خدا (ص) در سفارشهاى خود به على (ع) فرمودند: «اى على خوراكت را با نمك بگشا كه در آن درمان 70 درد است همچون ديوانگى و خوره و پيسى و درد گلو و دندان و درد شكم.»
- نشسته و دو زانو غذا بخورد.
امام علی (ع) فرمودند: «هر گاه يكى از شما برای خوردن بنشيند بايد مانند بنده (به دو زانوى ادب) نشيند و بر زمين بنشیند و پا را بر روى پا نيفكند و چهار زانو ننشيند كه چنين نشستنی را خدا نپسندد و این چنین فردی را دشمن میدارد».
- در حالت جنابت غذا نخورد.
خوردن غذا در حالت جنابت فقر میآورد. در برخی روایات خوردن در حال جنابت را عامل بروز بیماری پیسی شمردهاند.
البته باید اشاره کنیم کراهت خوردن در حال جنابت، با وضوی مستحبی و یا شستن دست، برطرف میشود.
- نا شایستههای غذا خوردن
- در حال سيرى غذا خوردن
- پر خوردن
مستحب است يك سوم معده را براى غذا ويك سوم براى آب ويك سوم براى راحت تنفس كردن قرار دهد.
- نگاه كردن به صورت ديگران در موقع غذا خوردن که از ادب و نزاکت به دور است و سبب آزار روحی میگردد.
- خوردن غذاى داغ
امام صادق (ع) در مورد غذای داغ میفرماید: « غذای داغ بی برکت است.»
«یکی از یاران امام صادق (ع) نقل میکند در فصل تابستان در محضر امام بودیم که نان و آبگوشت آوردند، امام دعوت به خوردن نمود خواستیم بخوریم متوجه شدیم که داغ است امام فرمود: پناه به خدا از آتش، پناه به خدا از آتش، بر اين مقدار از داغی توان نداريم و چگونه بر آتش جهنم تاب بیاوریم امام چند بار این جمله را فرمود تا غذا خنک شد سپس مشغول خوردن شدیم.»
از این روایت فهمیده میشود که منشا هر آتش و داغی، از آتش جهنم است به همین خاطر موالیان ما راضی نیستند به همین مقدار (داغی غذا) هم دوستانشان از گرمی جهنم بچشند.
- فوت كردن چيزى كه مىخورد.
فوت کردن به غذا، میتواند ضررهای فردی و اجتماعی داشته باشد، از جمله:
با فوت کردن، چیزی از غذا بر سفره یا غذای دیگران بریزد یا بوی دهان در هوا پخش و به مشام دیگران برسد و گاه موجب انتقال بیماری میشود.
گذاشتن نان زير ظرف غذا، بعد از گذاشتن نان در سفره منتظر چيز ديگر شدن، بریدن نان با كارد.
نان در فرهنگ اسلامی ما از جایگاه ویژهای برخوردار است. پیامبر (ص) در دعا میفرماید: «خداوندا به نان ما بركت ده، و بين ما و آن جدايى مينداز، كه اگر نان نباشد نماز نمىخوانيم (نمىتوانيم بخوانيم) و روزه نميگيريم، و واجبات الهى را انجام نميدهيم؛» و در حدیث دیگری امام صادق (ع) فرمودند: «نان را گرامى بداريد كه براى تولید آن همه موجودات بين عرش و زمين به كار افتادهاند.»
- پاك كردن گوشتى كه به استخوان چسبيده به طورى كه چيزى در آن نماند.
- دور انداختن ميوه پيش از آن كه كاملا آن را بخورد.
قرآن میفرماید: «اسراف كاران برادران شياطين هستند! و شیطان به پروردگار خود بسیار کافر بود!»
- تنها غذا نخورد.
رسول الله (ص) فرمودند: «بدترین مردم کسی است که تنها غذا بخورد»
مستحب است انسان در جمع خانواده و همراه با خادمان و خدمت کاران غذا بخورد و این سبب غفران الهی و برکت در غذا خواهد بود.
- غذا خوردن در حال راه رفتن
- بایستهها و نا شایستههای آشامیدن
- «بسم الله» بگوید و حمد خدا را به جای آورد. و آهسته آهسته و با سه نفس بنوشد.
عبد اللَّه بن سنان گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مىفرمودند: «همانا شخص آب مىنوشد و با آن عمل، خداوند او را وارد بهشت مىسازد، عرض كردم: چگونه؟ فرمود: شخصى آب مىآشامد سپس آن را قطع مىكند، بعد در حالى كه اشتها به آب دارد ظرف آب را دور از خودش مىگذارد، و خدا را حمد مىنمايد، سپس دوباره مينوشد، بعد آن را كنار مىگذارد در صورتى كه ميل به آن دارد، پس خدا را حمد مىكند، سپس دوباره آن را مىآشامد، و خداوند عزّوجلّ به سبب آن كار، بهشت را بر او واجب كند. و در هر بار نوشیدن بسم الله میگوید.»
با دست راست بنوشد.
در روایت دیگری امده است که پر کردن دهان از آب، به هنگام نوشیدن، و یکباره نوشیدن آن، باعث درد جگر میشود. در روایت دیگر آمده پیامبر (ص) هنگام نوشیدن، آب را به سه جرعه و نفس میل مینمود و در هر نفس نام خدا را در ابتدا و حمد خدا را در انتها میبردند.
- در روز ایستاده و در شب نشسته بنوشد.
- زیاد آب ننوشد، به ویژه در بین غذا، بعد غذا، خصوصا اگر غذا چرب باشد.
- از کنار دستهی ظرف و جایی که چرک جمع میشود و نیز از شکستگی آن ننوشد.
پس از نوشیدن آب، امام حسین (ع) را یاد کند و بر قاتلانش لعن بفرستد.
حضرت سیدالشهدا (ع) فرمودند:
«ای شیعیانم! هرگاه آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید یا دربارهی غریب یا شهیدی شنیدید بر من ندبه و گریه کنید.»
یکی از اصحاب امام صادق (ع) به نام داود رقّى، مىگويد: در محضر مبارك امام صادق (ع) بودم، حضرت آب طلبيدند و زمانى كه آب را نوشيدند ديدم در حضرت حالت گريه پيدا شد و دو چشم آن حضرت غرق اشك شد سپس به من فرمودند: «اى داود! خدا قاتل حسين (ع) را لعنت كند، بندهاى نيست كه آب نوشيده و حسين (ع) را ياد نموده و كشندهاش را لعنت كند مگر آنكه خداوند منّان صد هزار حسنه براى او منظور مىكند و صد هزار گناه از او محو كرده و صد هزار درجه، مقامش را بالا برده و گويا صد هزار بنده آزاد كرده و روز قيامت حق تعالى او را با قلبى آرام و مطمئن محشورش مىكند»؛
در این بخش، احکام پنجگانه مربوط به خوردن و آشامیدن را از نظر فقهای بزرگوار بیان شده و معیارهای مطرح شده در این مورد را ذکر میکنیم. گفتنی است که در ادامه سعی شده است در حد توان احکام مورد نیاز را گردآوری نماییم.
خوردنیهـای حـلال (به شرط ذبح شرعی و یا رعایت شرایط شکار و صید)
الف) حیوانات زمینی
اهلی: همهی انواع گوسفند، گاو، شتر، بز.
وحشی: آهو، گوزن، گاو کوهی، قوچ کوهی و الاغ وحشی، گورخر، اسب، قاطر، الاغ (سه نوع آخر: حلال اما مکروه)
ب) پرندگان
– تمام اقسام مرغ خانگی، خروس و شتر مرغ.
– تمام اقسام کبوتر مانند: قمری، قرقاول، بلدرچین، کبک، هوبره، درنا، مرغابی، اردک.
– همهی اقسام گنجشک مانند بلبل و سار و چكاوك.
– در مورد پرستو و هدهد (شانه به سر) اختلاف است؛ اكثر فقها آنها را حلال گوشت ولى خوردن گوشتش را مكروه مىدانند.
باید از روی نشانهها شناخت:
هر پرندهای که تکان دادن و باز و بسته کردن بالهایش در وقت پرواز بیشتر از گشودن و باز نگه داشتن بالهایش باشد، حلال گوشت است.
هر پرندهای که یکی از 3 ویژگی زیر را داشته باشد حلال گوشت است:
چینهدان (چیزی که نزدیک گلوی پرنده است و دانهها در آن جمع میگردد)
سنگدان (سنگهای ریز خورده شده توسط پرنده در آن جمع میگردد)
چنگک (تیغی که در پشت پای پرنده قرار دارد. خارِ پشت)
ج) آبزیان
از میان حیوانات دریایی تنها ماهی پولک(فلس) دار و میگو حلال است.
د) حشرات
از میان حشرات تنها ملخ حلال است.
الف) حیوانات زمینی
اهلی: غیر از مواردی که نام برده شده مانند سگ، گربه، خوک.
وحشی: همهی حیوانات درنده مانند: شیر، ببر، پلنگ، خرس و … (3 خصلت درنده خویی، دندانهای تیز، چنگالها و ناخنهای تیز) و حیواناتی مانند خرگوش، فیل، میمون، جوجه تیغی، گراز، قورباغه، موش.
ب) پرندگان
حرام بودن آنها تصریح شده است:
خفاش، طوطی، طاووس و همهی انواع كلاغ.
باید از روی نشانهها شناخت:
پرندگانى كه داراى چنگال هستند مانند شاهين و عقاب و باز و کرکس و… (اولویت اول)
هـر پـرنـدهاى كـه هـنـگـام پرواز بال زدنش كمتر از صاف نگهداشتن بالش باشد (اولویت دوم)
اگر آن پرنده چينه دان و يا سنگدان و يا خار پشت پا نداشته باشد (اولویت سوم)
ج) آبزیان
– با توجه به حلال بودن ماهی پولک دار و میگو بقیهی حیوانات دریایی حرام هستند. مانند نهنگ، کوسه یا بچه کوسه، خرچنگ، هشت پا، مارماهی، فیل دریایی، فک.
– در مورد پرندگان دریایی نیز به علامتهای مطرح شده مراجعه میشود.
د) حشرات
– خوردن انواع حشرات حرام است. مانند: سوسک، مورچه، کک، عقرب، زنبور، شپش (چنانچه این غذاهای مشمئزکننده و خبیث در کشورهای جنوب شرق آسیا مصرف میشود)
ه) خزندگان
– خوردن تمام خزندگان حرام است مانند: مار، مارمولک، سوسمار.
- دیگر محرمات خوردن
برخی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت:
- خون 2. فضله 3. نرى 4. فَرْج 5. بچهدان 6. غُدَد، كه آن را دشول مىگويند. 7. تخم، كه آن را دنبلان مىگويند. 8. چيزى كه در مغز كلّه است و به شكل نخود مىباشد 9. مغز حرام كه در ميان تيرهی پشت است. 10. پى، كه در دو طرف تيرهی پشت است 11. زهرهدان
- سپرز (طحال) 13. بولدان(مثانه) 14. حدقهی چشم 15. چيزى كه در ميان سُم است و به آن ذات الاشاجع مىگويند.
خوردن چیزهای خبیث که طبع اولیهی انسان از آن تنفر دارد مانند آب بینی، غذاهای بوگرفته و فاسد شده، سرگین؛ ولى اگر پاك باشد و مقدارى از آن به طورى با چيز حلال مخلوط شود كه در نظر مردم نابود حساب شود، خوردن آن اشكال ندارد.
خوردن و آشاميدن عین نجس و متنجس (چیز نجس شده) حرام است و خورانيدن عين نجس، مانند مسكرات به اطفال نيز حرام مىباشد.
خوردن حیوان حلال گوشتی که مرده است، حرام است.
خوردن هر چیزی که به بدن ضرر میرساند حرام است (مثلا خوردن غذای چرب برای مریضی که غذای چرب برایش ضرر دارد.)؛ چه موجب هلاكت باشد مانند آشاميدن سمهاى كشنده، و اينكه زن حامله چيزى را بخورد كه موجب سقط جنين شود، يا موجب انحراف مزاج يا از كار افتادن بعضى از حسّهاى ظاهرى يا باطنى يا موجب فقدان بعضى از نيروها باشد؛ مانند مردى كه چيزى بياشامد كه قوه جنسى و تناسلى را قطع نمايد يا زن چيزى بياشامد كه عقيم گردد تا بچه دار نشود.
استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها از قبيل حشيش، ترياك، هروئين، مورفين، مارىجوانا و .. به صورت خوردن، نوشيدن، كشيدن، تزريق و يا شياف با توجه به آثار سوءشان از قبيل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظهاى كه بر استعمال آنها مترتّب مىشود، حرام است و به همين دليل كسب درآمد با آنها از طريق حمل و نقل و نگهدارى و خريد و فروش و غير آن هم حرام است.
————————-
(1) منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج22، ص 293.
(2) جامع الأخبار (للشعيري) ص139.
(3) الوافي ، ج17، ص35، ح 16818.
(4) مجموعة ورام، ج2، ص 167.
(5) الكافي، ج5، ص 78 ح 6.
(6) عدة الداعي و نجاح الساعي، ص 153.
(7) المحاسن، ج1، ص: 246 ح 247.
(8) عدة الداعي و نجاح الساعي، ص 139.
(9) وسائل الشيعة، ج7، ص 145 ح 8965.
(10) راه روشن، جلد2، ص 411.
(11) روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج2، ص 457.
(12) بحار الأنوار، ج 67، ص 118.
(13) الكافي، ج 5، ص 496.
(14) عدة الداعي و نجاح الساعي، ص 140.
(15) همان. یك دانگ برابر است با يك ششم درهم.
(16) المحاسن، ج1، ص 6، ح 15.
(17) بحار الأنوار، ج100، ص 17، ح 76.
(18) بحار الأنوار، ج45، ص 8.
(19) عدة الداعي و نجاح الساعي، ص 153.
(20) همان.
(21) همان، ص 139.
(22) الخصال، ج1، ص 5، ح 14.
(23) غرر الحكم و درر الكلم، ص 621، ح 879.
(24) طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم، ص 19.
(25) الكافي، ج6، ص 269.