• تاريخچه بقيع‏

يكى از پرخاطره‏ترين مكان‏هاى مدينه، قبرستان بقيع است؛ جايى كه آن را پيش از آمدن پيامبر (ص) «بقيع‏الغرقد» مى‏ناميدند. «غرقد» نوعى درخت است كه در گذشته، داخل اين قبرستان و يا در كنار آن وجود داشته و به تدريج با گسترش قبرستان، آن درخت‏ها از ميان رفته است. در قرن‏هاى اخير گاهى «جنّة البقيع» نيز گفته مى‏شود

بقيع به عنوان زمينى در حاشيه بخش مركزى يثربِ پيش از اسلام، گورستان مردم اين شهر بود و پس از اسلام نيز به عنوان مهم‏ترين گورستان مدينه شناخته شد. اين گورستان با وسعت نسبتاً زياد خود به مانند نوع قبرستان‏هاى كهن كه در محيطى باز و پراكنده بوده در طول قرون مختلف اسلامى، مَدْفن صحابه، تابعين ومهم‏تر از همه، چهار تن از امامان (ع) بوده و از اين رو محل زيارت تمامى زائران مدينه منوّره است.

بقيع در ناحيه شرقى مسجدالنبى (ص) و تقريباً در فاصله يك صد مترى آن واقع شده وبارها حدود آن تغيير كرده است. اين قبرستان تا يكصد سال پيش، خارج از حصار قرار داشته، اما اكنون در ميان شهر مدينه واقع شده، از چند سوى در محاصره‏ خيابان‏هاى ستين، عبدالعزيز و ابوذر و باب العوالى قرار گرفته است.

بقيع در آغاز دولت اسلامىِ مدينه، مانند پيش از اسلام، به عنوان قبرستان، مورد استفاده قرار گرفت. يكى از نخستين مهاجران كه در بقيع مدفون شد، عثمان بن مظعون بود. وى در مكه به پيامبر (ص) گرويد، سپس به حبشه هجرت كرد و پس از مهاجرت به مدينه در جنگ بدر حضور يافت و آنگاه درگذشت.

به نقل از ابن حجر، وقتى عثمان بن مظعون درگذشت، رسول خدا (ص) در حالى كه اشك از چشمانش سرازير بود، او را بوسيد. رسول خدا (ص) وقتى عثمان بن مظعون دفن شد، نشانى بر گور او قرار داد و فرمود: اين نشانه گور اوست تا كسانى كه بعد مى‏ميرند كنار گور او دفن شوند. (1)

پراكندگى قبرستان، از همان زمان مطرح بوده و به همين دليل است كه اكنون برخى از قبور صحابه، در فاصله‏اى بسيار دورتر از بخش اوليه آن در زمان ما قرار گرفته است. براى نمونه مى‏توان به فاصله قبر سعد بن معاذ با قبور ائمه اطهار (ع) اشاره كرد. از ديگر چهره‏هاى معروف صحابه كه در دوره حيات پيامبر (ص) درگذشت و در بقيع آرميد، همين سعدبن معاذ است كه در نبرد خندق مجروح شد و چندى بعد به شهادت رسيد.

گفتنى است كه محدوده حد فاصل ميان بقيع و حرم پيغمبر (ص) تا چند سال پيش‏ مجموعه از خانه‏ها و كوچه و بازار و كتابخانه عارف حكمت را تشكيل مى‏داد كه بخش‏هاى مختلف آن به مرور از ميان رفت و در حال حاضر به صورت يك فضاى سنگفرش باز به عنوان حياط باز مسجد مورد استفاده است. در اين محله كه ميان شيعيان به محله بنى هاشم شهرت دارد، خانه‏اى وجود داشت كه به عنوان خانه امام جعفر صادق (ع) شهرت داشت و كوچه تنگ مزبور را نيز به عنوان «زقاق جعفر» مى‏شناختند. از اين خانه و كوچه كه در حوالى سالهاى 60 تا 63 تخريب شد، تصاويرى برجاى مانده است.

—————————–

  1. طبقات ابن سعد (ترجمه فارسى)، ج 3، ص 345.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا